Nederlandse primeur: Rabobank in supermarkt Haaksbergen

Raboshop is proefproject
NEDERLANDSE PRIMEUR: RABOBANK IN EEN SUPERMARKT
2 juli 1999

Rabobank Haaksbergen opende op 2 juli 1999 als eerste Nederlandse bank een vestiging in een supermarkt. De zogeheten Raboshop is gehuisvest in de Plusmarkt in Haaksbergen. In de Raboshop krijgt de klant advies over producten als sparen, lenen, betalen en verzekeren. Er is vanwege de beveiligingseisen geen kasverkeer mogelijk. Wel is een geldautomaat aanwezig, die ook na sluitingstijd van de straat af toegankelijk is. De supermarkt en de shop zijn doordeweeks tot acht uur s avonds geopend.

De primeur in Haaksbergen betreft een proef om te kijken of het concept een goede aanvulling biedt op het bestaande distributienet. Na de proefperiode wordt bekeken of er meer Raboshops zullen komen.

Bert Mertens, directeur van Rabobank Nederland, lichtte de vestiging van een bank in een supermarkt als volgt toe: "De Rabobank wil dáár zijn waar onze klanten het verwachten. Vaak is dat in de bankhal voor advies op maat. Een andere keer ontmoet de klant ons via internet of aan de telefoon. In dat kader is de Rabofoon beschikbaar, waar klanten informatie kunnen opvragen over hun rekeningen. Ook informatie over leningen, hypotheken en beleggen kan telefonisch geschieden. Orders voor de effectenbeurs kunnen zowel via de medewerker bij de bank, als via de telefoon of internet verlopen. De klant vraagt alle vormen van contact. De Rabobank heeft altijd voorop gelopen in vernieuwende ontwikkelingen. We hadden als eerste geldautomaten, dienstverlening via internet en nu zijn we ook als eerste bank in een supermarkt aanwezig. De ervaring zal uitwijzen of het een trend is."

Rabobankorganisatie Rabobank Nederland Externe Communicatie Telefoon (030) 216 2822/216 2460 Telefax (030) 216
1916