Nieuwe stappen invoering chipkaart in openbaar vervoer

Datum nieuwsfeit: 05-07-1999
expostbus51

MINISTERIE VENW

www.minvenw.nl

MIN VenW: Invoering chipkaart in het OV

NIEUWE STAPPEN GEZET VOOR DE INVOERING VAN DE CHIPKAART IN HET

OPENBAAR VERVOER

Vandaag heeft minister Netelenbos een intentieverklaring ondertekend met Mobis, de overkoepelende organisatie voor openbaar vervoerbedrijven. Doel is om samen één chipkaart te ontwikkelen voor het reizen met het openbaar vervoer. Hiertoe verleent minister Netelenbos ruim 30 miljoen gulden subsidie aan twee pilotprojecten.

De eerste pilot betreft een proef met de Tripperpas bij het vervoerbedrijf Arriva in Groningen. Het contract voor dit project is vandaag door de minister en Motorola Ltd ondertekend. Belangrijke onderdelen van deze proef zijn het gebruik van een contactloze chipkaart, de mogelijkheid van achteraf betalen (credit) en de ontwikkeling van een rekencentrum voor de verwerking van alle vervoersgegevens en financiële stromen tussen bedrijven en de verschillende overheden.

De tweede pilot is een project van een samenwerkingsverband van vijf stedelijke OV-bedrijven (HTM, GVU, SBM-groep, Novio en Stadsvervoer Dordrecht). Met deze proef wordt het gebruik van de chipkaart op bus (GVU), tram (HTM) en (deel)taxi (SBM-groep) onderzocht: ook wat betreft de mogelijkheden voor het gebruik van de chipkaart bij trajecten waar verschillende tarieven gelden (zoals afstanden).

Voor beide pilots geldt ook dat de marketingmogelijkheden voor de bedrijven én de mogelijkheid van toepassing van de chipkaarttechnologie als beleidsinstrument voor andere betrokken overheden, wordt verkend.

Daarnaast gaan alle partijen werken aan het ontwikkelen van een nieuwe tariefstructuur. Voor de reiziger is het in de eerste plaats van belang om met één kaart te kunnen reizen. Zowel voor de overheid, als voor de openbaar vervoer bedrijven is het van belang om goed inzicht in de vervoerprestaties te krijgen in verband met de subsidiestromen. Het huidige WROOV-systeem biedt daartoe onvoldoende mogelijkheden. De chipkaarttechnologie lijkt daarvoor wel geschikt.

Simone Braun, 070-351 7116

05 jul 99 11:54