Graffiti op vuurtoren in Katwijk

Katwijk

Katwijk, 4 juli 1999

Graffiti op vuurtoren in Katwijk

In het kader van het evenement de Dag van de Nederlandse Zeevisserij 1999 op 6 en 7 augustus in Katwijk aan Zee schilderen graffiti-kunstenaars de komende week haringen op de vuurtoren aan de Katwijkse Boulevard.

Op maandag 5 juli start in Katwijk het zogeheten 'Vuurbaakproject', waarmee de vuurtoren uit 1605 voorzien wordt van een hedendaagse kunstuiting. Zes jonge graffiti-kunstenaars uit Katwijk wisselen elkaar de komende dagen af om vanuit een hoogwerker te werken aan een afbeelding van haringen. De 14 meter hoge 'Vuurbaak' wordt eerst nog onder handen genomen door de firma 'Wrap it' uit Ridderkerk. Deze firma zal vooraf de vuurtoren inpakken met een speciale krimpfolie die het monumentale pand bescherming zal bieden. De krimpfolie wordt normaliter gebruikt in de bouw, o.a. voor doorwerkprojecten, en het aanbrengen van graffiti vormt een geheel nieuwe toepassingsmogelijkheid van het materiaal. Het idee is ingebracht door Winfried Molenkamp van de Zomeracademie Katwijk, Hugo van der Plas is de ontwerper van de kunstuiting. De uitvoerende graffiti-kunstenaars zijn geselecteerd uit de groep jongeren van het project 'Ga Legaal', een succesvol project dat illegale graffiti voorkomt. Marcel van Tol, jongerenwerker en initiator van het project 'Ga Legaal', is coordinator uitvoering van het Vuurbaakproject. Dankzij de Zeevisserijdagen krijgen de graffiti-kunstenaars een wel heel bijzondere uitdaging onder handen.

Dag van de Nederlandse Zeevisserij

Met het Vuurbaakproject wil de organisatie van de Dag van de Nederlandse Zeevisserij de aandacht vestigen op de festiviteiten van zaterdag 7 augustus. Dankzij een breed samenwerkingsverband dat bestaat uit de gemeente Katwijk, het Productschap Vis, de reders en de visverwerkende industrie in Katwijk, het Katwijkse verenigingsleven en de VVV kan de organisator, de Stichting Bevordering Centrale festiviteiten Katwijk (BCK), een groots evenement aanbieden voor jong en oud. Van 10.00 tot 18.00 uur zijn bezoekers welkom in het centrum van Katwijk aan Zee, bezoekers met de auto kunnen gebruik maken van de speciale pendelbussen naar de Katwijkse Boulevard. Spectaculaire reddingsdemonstraties o.a. met medewerking van de Marine en de Belgische Luchtmacht, een 100 meter lange visvariatafel met meer dan 600 verschillende soorten vis, een mossel- en visplein, oude ambachten, klederdrachtenshows, kinderspelen en -straattheater en doorlopende optredens van shantykoren en muziekkorpsen. Deze festiviteiten, en nog vele anderen, vormen het feestelijke kader voor de officiële uitreiking van de Productschapsprijzen. Hierbij zijn aanwezig genodigden uit het binnen- en buitenland. De genodigden brengen een bezoek aan één van de Europese diepvriestrawlers, per hovercraft, die op zaterdag 7 augustus voor de kust van Katwijk zal liggen. Tijdens de vooravond op 6 augustus wordt een vlootschouw gehouden met vuurwerk vanaf de schepen en vanaf de Boulevard.

Nadere inlichtingen: VVV Katwijk, telefoon 071 - 407 54 44
http//www.xs4all.nl~sbcfk