Nieuw WNF-idee: Van toerist naar natuurbeschermer

Nieuw WNF-idee: Van Toerist naar Natuurbeschermer

Zeist, 6 juli 1999

Nieuw WNF-idee: VAN TOERIST NAAR NATUURBESCHERMER

Toeristen kunnen bijdragen aan de bescherming en het behoud van unieke en waardevolle natuurgebieden in Europa. Het Wereld Natuur Fonds (WNF) heeft in samenwerking met recreatie-onderneming Molecaten Groep daarvoor het idee van PAN-Parken (Protected Area Network) gelanceerd. Een initiatief waarbij de bevolking rondom unieke natuurgebieden profiteert van het toerisme. Dat vormt de beste garantie voor een goed en duurzaam beheer van de parken. De nieuwe WNF-voorzitter Hans Wijers opent in dit kader op 6 juli de speciale foto-expositie 'De Yellowstoneparken van Europa' in Nationaal Park De Veluwezoom. PAN-Parken zijn in de toekomst te herkennen aan een kwaliteitslogo, als het ware de Michelin-ster voor waardevolle natuur in combinatie met toeristische voorzieningen van hoge kwaliteit.

Toerisme is één van de snelst groeiende economische sectoren ter wereld. Zo'n tachtig procent van alle toeristen doet iets in of om de natuur. De toenemende druk van het toerisme vormt op tal van plaatsen een bedreiging voor de natuur. Het Wereld Natuur Fonds is ervan overtuigd dat die groeiende belangstelling nu juist verrassende kansen biedt. Europese natuurgebieden kunnen op een duurzame wijze blijven bestaan, juist door ze aan toeristische activiteiten te verbinden. In PAN-parken zijn natuur en toerisme niet langer elkaars vijanden, maar kunnen zij elkaar versterken. PAN-Parken staat voor een evenwichtige ontwikkeling van natuur economie en cultuur. Het biedt ondernemingen een concrete mogelijkheid tot duurzaam investeren in de toeristische sector. Het garandeert bezoekers Europese natuur van bijzondere waarde. En op lange termijn kan het netwerk van PAN-Parken bijdragen aan een stevig groen 'wegennet' waarlangs bedreigde diersoorten, zoals de wolf, de wisent en de bruine beer, weer kriskras door Europa kunnen trekken.

Bij de presentatie van dit WNF-initiatief is het PAN-Park-keurmerk nog niet gereed. Het Wereld Natuur Fonds en recreatieonderneming Molecaten Groep hopen de komende maanden nog enkele partners uit de financiële wereld en de toeristenbranche enthousiast te krijgen om de schouders te zetten onder de Europese PAN-Parken-organisatie. Deze organisatie realiseert samenwerkingsverbanden met het bedrijfsleven, overheden, natuurbeschermings- en non-profit organisaties en draagt zorg voor de promotie van het PAN-Park idee in Europa. Inmiddels hebben zes Nationale Parken in Europa de intentie uitgesproken om binnen een jaar het PAN-Park keurmerk te verwerven. Dit zijn het Bialowieza Nationaal Park in Polen, het Sumava Nationaal Park in Tsjechië, het Slovak Paradise National Park in Slowakije, het Duna-Drava Nationaal Park in Hongarije, het Abruzzo National Park in Italië en het Dadia National Park in Griekenland. Onlangs heeft het National Park Biebzra in Polen ook aangegeven te willen behoren tot de PAN-Parken in Europa.

De schoonheid van de Europese natuur in deze PAN-Parken in oprichting is beeldend weergegeven in de foto-expositie 'De Yellowstoneparken van Europa'. Hans Wijers, de nieuwe WNF-voorzitter, heeft bij de presentatie van het PAN-Park-idee deze foto-expositie officieel geopend. De expositie is van 7 juli tot en met 31 oktober van dinsdag tot en met zondag (10.00 - 17.00 uur) te zien in het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten in Nationaal Park 'De Veluwezoom', Heuvenseweg 5a, Rheden. De expositie is samengesteld door James van Leuven met zowel beeldmateriaal van hemzelf als van ondermeer de vermaarde fotograaf Paul van Galen. Na oktober zal de foto-expositie nog te zien zijn in zes verschillende landen in zes verschillende talen in de omgeving van de eerder genoemde PAN-Parken in wording.

Op aanvraag beschikbaar:

- brochure PAN Parks (duits- of engelstalig)
- PANDA, met een reportage over een PAN-Park in wording (p. 10-15)
- speech Hans Wijers, voorzitter Wereld Natuur Fonds
- beeldmateriaal uit de foto-expositie

- betacam Abruzzo National Park (PAN Park in wording) Voor meer informatie:
Marie-Christine Reusken,
persvoorlichter