Scholieren Groningen leren gevaren vrachtauto kennen

Datum nieuwsfeit: 06-07-1999
Politiebericht

Korps: Groningen, plaats: Groningen 07/06/99

Bijzondere verkeersles scholieren n.a.v. dodelijk ongeval/ Dinsdag 6 juli 1999

Scholieren leren gevaren vrachtauto kennen

Scholieren zien wat vrachtautochauffeur niet ziet Een medewerker van Regiopolitie Groningen heeft in de maanden juni en juli aan meerdere basisscholen in het noordoosten van de stad Groningen een praktische verkeersles gegeven. In de les gaat het er met name om dat kinderen ervaren hoe weinig een vrachtwagenchauffeur ziet als verkeersdeelnemers in de directe nabijheid van de vrachtwagen staan. Door de kinderen zelf achter het stuur van een vrachtwagen te laten zitten, ervaren ze zelf dat als ze direct naast of voor een de cabine van een vrachtwagen staan, niet zichtbaar zijn voor de chauffeur.

Het initiatief van deze les is ontstaan door een dodelijke verkeersongeval in maart van dit jaar waarbij een scholier werd overreden door een vrachtwagen. Een medewerker van de basiseenheid Oost van het district Groningen / Haren die bekend is met de transportwereld, regelde via een truckverhuurbedrijf een truck met oplegger om de les aanschouwelijk te maken. Het bedrijf Runner Truck Rental stelt de wagen voor de lessen geheel belangeloos ter beschikking.

Elk jaar vallen er in Nederland dodelijke slachtoffers omdat verkeersdeelnemers in de ?dode hoek? van een vrachtwagen zitten. Technische hulpmiddelen zoals camera?s om de ?dode hoek? in beeld te krijgen en extra spiegels zijn nog lang niet gemeengoed en blijken ook niet altijd het gewenste resultaat te hebben. Het spontane initiatief van de medewerker van Regiopolitie Groningen krijgt mogelijk een breder vervolg dan de basisscholen in het noordoosten van de stad die nu bezocht zijn.

Voor inlichtingen, afdeling voorlichting, telefoon 050-5995010