Politiebericht De Leijgraaf

Datum nieuwsfeit: 06-07-1999

Dinsdag 6 Juli

OPLICHTER AANGEHOUDEN

De politie heeft op 29 juni een 48-jarige man uit Volkel aangehouden die verdacht wordt van oplichting. De verdachte is inmiddels voorgeleid aan de officier van justitie in Den Bosch en in bewaring gesteld. De Volkelaar wordt ervan verdacht enige tijd geleden bij de gemeente Uden een rijbewijs en identiteitspapieren op naam van een ander te hebben aangevraagd. Met deze (valse) papieren kocht de man goederen zoals een koelkast en stereo-apparatuur, opende hij rekeningen bij enkele banken en deed valse inschrijving van een bedrijf bij de Kamer van Koophandel. De zaak kwam aan het licht toen de man vorige maand tijdens een treinreis tussen Nijmegen en Boxmeer werd gecontroleerd en geen geldig plaatsbewijs bij zich had. Hij legitimeerde zich toen met een vals document. Hierdoor werd kort daarna de Udenaar, op wiens naam de papieren waren aangevraagd, geconfronteerd met een boete van de spoorwegpolitie. De Udenaar nam vervolgens contact op met de gemeente Uden en de politie. Een week later kon de verdachte worden aangehouden. Bij huiszoeking werden de valse papieren en diverse gekochte goederen in beslaggenomen. Andere bestellingen die door de man waren gedaan konden tijdig door de politie worden stopgezet.

VIER VERDACHTEN GEHOORD VOOR OPENLIJKE GEWELDPLEGING

De politie heeft afgelopen weekend vier jongeren van 18 en 19 jaar uit Boerdonk en Keldonk verhoord. Zij werden ervan verdacht op 30 mei, tijdens het Trentpop in Keldonk, een 15-jarige jongen uit Erp op de Kampweg in Keldonk te hebben mishandeld. Het slachtoffer is op de grond gegooid en geschopt en geslagen. Hij liep daardoor over zijn hele lichaam schaafwonden en blauwe plekken op. De verdachten bekenden de mishandeling. Na overleg met justitie kregen zij ieder een boete van f.500,--.

INBRAAK WONING

Maandagmiddag werd een inbraak ontdekt in een woning aan de Eikenwal in Uden. Na het vernielen van een ruit zijn een televisie, een telefoon en audio-apparatuur weggenomen. Waarde niet bekend.

ONDER INVLOED

Een 35-jarige Pool is afgelopen nacht aangehouden op de Kerkstraat in Zeeland voor het rijden onder invloed. De man kreeg een rijverbod van drie uur en een boete van f.390,--.

JEUGDIGE (BROM)FIETSDIEVEN AANGEHOUDEN

De politie heeft vanmorgen een 14-jarige jongen uit Uden aangehouden. Samen met twee 15-jarige plaatsgenoten, die gisteren zijn aangehouden, wordt hij ervan verdacht betrokken te zijn geweest bij diefstal van zeker dertien (brom)fietsen. De jongens zijn in verzekering gesteld. Op 22 juni werden in verband hiermede al een 15-jarige Udenaar en een 14-jarige jongen uit Veghel aangehouden. Deze twee verdachten zijn voorgeleid aan de officier van justitie en zitten nog steeds vast. Het vijftal wordt ervan verdacht het afgelopen half jaar in Uden en Veghel een onbekend aantal bromfietsen en fietsen te hebben gestolen. Zij gingen daarvoor in wisselende samenstellingen op pad. Inmiddels zijn dertien zaken opgehelderd. De politie vermoedt dat de jongens nog meer diefstallen op hun kerfstok hebben. De zaak kwam aan het licht toen op 22 juni de eerst aangehouden verdachten op heterdaad werden betrapt bij het stelen van een auto. De politie verwacht nog meer aanhoudingen in deze zaak.

OVERVAL MET INJECTIESPUIT

Vanmorgen heeft een onbekende man een overval geplaagd op een winkel aan de Oranjepassage in Uden. Niemand raakte gewond. Rond half tien kwam de man de winkel binnen waar op dat moment alleen een verkoopster aanwezig was. Nadat de man even had rondgekeken haalde hij een injectiespuit tevoorschijn die gevuld was met een rode vloeistof en bedreigde daar de verkoopster mee. De man zei dat hij aids had en eiste geld. Nadat de vrouw een klein geldbedrag had gegeven is de man weggelopen in de richting van de Oranjestraat. Signalement van de man Blanke man, leeftijd ongeveer 20 á 25 jaar oud, de man droeg een zwarte driekwart winterjas, zwarte pantalon, hoge zwarte schoenen en een witte baseballpet. Hij was ongeveer 1.70 á 1.75 meter lang en had donkerblond kort haar. De man had een pokdalig gezicht en dunne vingers met afgebeten nagels. In de plastic zak van Livera die hij bij zich droeg zat een broek en een paar schoenen.

SNELHEIDSCONTROLE

Op de Brabantstraat in Volkel heeft de politie vanmorgen tussen 07.00 en 09.30 uur op snelheid gecontroleerd. Van de 825 passerende automobilisten reden er 60 te hard. De snelste reed 113 km. per uur. Van 13.30 tot 15.30 uur is op de Rondweg in Uden gecontroleerd. Negentig bestuurders reden hier te hard, de grootste snelheidsduivel was goed voor 116 km. per uur.