Vruchtensapnormen voorkomen geknoei

Datum nieuwsfeit: 06-07-1999
Nederlands Normalisatie-instituut

6 juli, 1999

Nieuwe analysemethoden helpen echtheid aan te tonen

Vruchtensapnormen voorkomen geknoei

DELFT - Met vruchten- en groentesappen wordt, meestal om economische redenen, regelmatig geknoeid. Het is daarom belangrijk om analysemethoden voorhanden te hebben waarmee gegevens over de kwaliteit van de sappen kunnen worden gecontroleerd. Hiermee kan de 'echtheid' van het sap worden vastgesteld. In dit kader heeft het Nederlands Normalisatie-instituut (NNI) drie nieuwe Europese normen gepubliceerd.

De normen beschrijven methoden voor de bepaling van het gehalte aan glucose, fructose, sorbitol en sacharose (NEN-EN 12630), het gehalte aan D- en L-melkzuur (NEN-EN 12631) en het gehalte aan azijnzuur (NEN-EN 12632).
De normen zijn opgesteld in overleg met de 'International Federation of Fruit Juice Producers'. Ze bevatten precisiegegevens uit interlaboratoriumonderzoek met appel-, sinaasappel-, kersen-, druiven- en tomatensap, uitgevoerd volgens de statistische voorschriften in de internationale norm ISO 5725.
De normen zijn bedoeld als internationaal erkende analysemethodes voor de bepaling van parameters die de echtheid van de sappen aangeven.

Informatie
Meer informatie is te verkrijgen bij drs. M. de Vreeze, consultant bij NNI-Landbouw & Levensmiddelen, (015) 269 01 25, of via e-mail: marcel.de (vreeze@nni.nl).
NEN-EN 12630, NEN-EN 12631 en NEN-EN 12632 kosten NLG 72,- per stuk, excl. 6% btw. Bedrijven kunnen deze normen bestellen bij NNI-Klantenservice, telefoon (015) 269 03 91, fax (015) 269 02 71, e-mail: (bestel@nni.nl). Particulieren kunnen de normen bestellen door overmaking van het genoemde bedrag, vermeerderd met 6% btw, op Postbanknummer 25301 ten name van het NNI te Delft, onder vermelding van het nummer van de bewuste norm.
Bestelling is ook mogelijk door invullen van het bestelformulier in de rubriek "bestellingen" van de NNI website.