Abn Amro bundelt Europese activiteiten in divisie Europa

Datum nieuwsfeit: 07-07-1999

ABN AMRO Bank N.V.
Public Relations (AA 1130)
Foppingadreef 22
1102 BS Amsterdam Zuidoost
The Netherlands
Tel. +31 (0)20 628 89 00
Fax. +31 (0)20 629 54 86
7 juli 1999

ABN AMRO BUNDELT EUROPESE ACTIVITEITEN IN DIVISIE EUROPA EN GEEFT KRACHTIGE IMPULS AAN E-COMMERCE

De Raad van Bestuur van ABN AMRO maakt bekend dat de bank voornemens is haar Europese activiteiten samen te brengen in een nieuwe Divisie Europa. De nieuwe divisie omvat de huidige activiteiten van de Divisie Nederland en die in alle landen van de Europese Unie en Zwitserland. Aan het hoofd van de nieuwe divisie komt te staan mr. R.W.J. Groenink, lid van de Raad van Bestuur en thans voorzitter van de Divisie Nederland. De Divisie Europa wordt, evenals de andere divisies van de bank, geleid vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam en omvat ruim 1.000 kantoren in de EU-landen en Zwitserland. De divisie neemt circa een derde deel van de gehele ABN AMRO groep voor haar rekening.

De Raad van Bestuur heeft de intentie tot deze organisatiewijziging kenbaar gemaakt aan de European Staff Council en de Centrale Ondernemingsraad van de bank en zal zijn plannen overeenkomstig de terzake geldende procedures verder bespreken met deze organen.

De Raad van Bestuur heeft voorts besloten de heer J.P. Votron, thans concerndirecteur International Consumer Banking, te benoemen tot directeur-generaal met als verantwoordelijkheidsgebieden E-commerce en International Consumer Banking. De heer Votron heeft tot taak leiding te geven aan de plannen van de bank om de komende jaren te bouwen aan een stapsgewijze expansie van haar internationale e-commerce aanwezigheid, in lijn met de universele bank-strategie van ABN AMRO. Eventuele organisatiewijzigingen als gevolg van de E-commerce plannen zullen eveneens worden voorgelegd aan de ondernemingsraden.

"De vorming van een Divisie Europa en de bundeling van E-commerce activiteiten vormen een logische stap in de doorontwikkeling van de strategie van onze bank," verklaarde bestuursvoorzitter mr. P.J. Kalff in een toelichting. "De euro heeft een gemeenschappelijke markt geschapen voor bankdiensten. Een geïntegreerde marketing- en verkoopinspanning voor ons bestaande netwerk ligt voor de hand om het potentieel van de Europese thuismarkt, een belangrijke focus in onze strategie, werkelijk te gaan benutten. Via de nieuwe divisie zullen we platforms creëren voor onder meer een gerichte benadering van grotere bedrijven in Europese landen, de verkoop van internationale betalingsverkeer-diensten en expansie in consumer banking. Daarnaast zal E-commerce als alternatief distributiekanaal ons helpen om door een virtuele aanwezigheid selectief groeimarkten te blijven aanboren in Europa, maar ook in Noord- en Zuid-Amerika en Azië-Pacific, waar we via ons kantorennet reeds een krachtige presentie hebben," aldus de heer Kalff.

Na implementatie van de beoogde organisatiewijzigingen zal ABN AMRO bestaan uit de volgende vier profit centers: de divisie Europa, de Divisie Buitenland (= rest van de wereld), de Divisie Investment Banking en ABN AMRO Lease Holding.

Perscontacten:
Drs. J.A.J. Prast

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend