Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Zomertip Bosal: 'Vergeet bij caravanconrole trekhaak niet'

Datum nieuwsfeit: 07-07-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Bosal

Belangrijke zomertip van Bosal

Vergeet bij caravancontrole de trekhaak niet

Voordat de grote vakantietrek begint laten honderdduizenden Nederlanders hun caravan controleren. Terecht, want er gaat niets boven een veilige vakantie. Goede banden, remmen en verlichting zijn dan van levensbelang. Toch vergeten veel mensen om tegelijk hun trekhaak te laten controleren.

kogeldruk.jpg (23363 bytes)
Begrijpelijk, want in toenemende mate worden auto's voorzien van een afneembare trekhaak. Zolang die keurig opgeborgen in de kofferruimte ligt denkt niemand er aan. Maar juist de afneembare trekhaak verdient extra aandacht om zeker te zijn van een goede koppeling tussen kogelkop en de onder de auto bevestigde trekbalk.

Voordat trekhaken vrijgegeven worden voor verkoop, moeten ze voldoen aan strenge Europese veiligheidseisen. Dat geldt niet alleen voor vaste trekhaken, maar in het bijzonder voor trekhaken met een afneembare kogelkop.

Immers ook na jaren moet de kogelkop een perfect passende en stevige verbinding hebben in de schacht van de koppeling.

Bij Bosal worden die koppelingssystemen dan ook onderworpen aan de zwaarste tests.

Regelmatig blijkt bij politiecontroles dat caravans en aanhangers worden overbelast.

Bosal wijst er op dat dus ondanks beproefde techniek door onjuist gebruik overbelasting kan ontstaan of de verkeersveiligheid in gevaar wordt gebracht.
Let op aanhangwagengewicht en kogeldruk en
vergeet de oploopremkabel niet vast te maken.

Controleer daarom altijd het maximaal toegestane aanhanggewicht en de maximale kogeldruk. Overschrijding daarvan kan ernstige schade veroorzaken aan het trekkende voertuig. Bosal adviseert voorts om ook altijd de oploopremkabel te bevestigen. Zelfs de moderne afneembare trekhaaksystemen heeft Bosal daarom voorzien van een bevestigingsoog voor de oploopremkabel, hoewel dat in de meeste Europese landen nog steeds niet verplicht is.

Ook het onjuist bevestigen van afneembare trekhaken brengt risico's met zich mee. Om onjuist gebruik zo veel mogelijk te voorkomen heeft Bosal preventieve veiligheidsvoorzieningen getroffen. Zo zijn de Bosal trekhaken met afneembare kogelkop voorzien van een draaiknop met een venster waarin een groene of rode kleur zichtbaar is. Groen betekent dat de kogelkop volledig pas en muurvast in de schacht zit, rood uiteraard dat de interne vergrendeling niet werkt en de kogelkop los in de schacht zit.

Bosal heeft twee types afneembare trekhaken. Bij de een, het type AK4, wordt de losse kogelkop horizontaal in de schacht gestoken en zit de draaiknop met controlevenster aan de achterzijde van de auto. Bij de andere, het type AK6, die als voordeel heeft dat deze vrijwel geheel onzichtbaar is als de kogelkop is afgenomen, zit de schacht onder de auto. Bevestigen van deze kogelkop gebeurt door deze verticaal van onderaf in de schacht te steken. Dat betekent tevens, dat de draaiknop gedeeltelijk verscholen zit achter de bumper.
Dat vereist echter wel dat de bezitter van zo'n "onzichtbaar" trekhaaksysteem dus even door de knieën moet om te controleren of zijn kogelkop ook daadwerkelijk vastzit.

De moderne en veilige demontabele kogelkopsystemen zijn zodanig geconstrueerd dat het monteren of afkoppelen van de kogelkop met geringe spierkracht kan plaatsvinden.

Als er dus bruut geweld of zelfs gereedschap nodig lijkt om een kogelkop te demonteren of te bevestigen in de schacht, is dat altijd een aanwijzing dat er iets mis is.

Voor een veilig gebruik van afneembare trekhaken van Bosal zetten we de tips op een rijtje:
AK6.jpg (14399 bytes)
Even door de knieën voor de Bosal AK6 die verticaal onder de auto in de schacht wordt gestoken.

1. Maak de binnenkant van de koppelingsschacht goed schoon voor gebruik, zeker als u vergeten bent om de speciale afdekdop te monteren na het verwijderen van de kogelkop.
2. Let er op dat u een duidelijke klik hoort en voelt na het in de schacht steken van de kogelkop.

3. Controleer of het venster in de draaiknop geheel groen is gekleurd.

4. Bevestig ALTIJD de veiligheidskabel aan het veiligheidsoog op de trekhaakbalk.

5. Bewaar de handleiding van uw demontabele trekhaak goed, bij voorkeur in de auto en kijk steeds in deze handleiding als u iets niet zeker weet

products_3xtowbar.jpg (10493 bytes) Wie de inspectie wil overlaten aan een vakman kan daarvoor terecht bij een van de honderden autobedrijven en servicestations die Bosal trekhaken verkopen.

Deze vakmensen staan automobilisten graag met raad en daad ter zijde.

Bij deze erkende verkooppunten kunnen de bezitters van een Bosal AK4 of AK6 systeem ook altijd een handleiding halen als ze de oude zijn kwijtgeraakt.

Om niets aan het toeval over te laten heeft Bosal recent de gebruiksaanwijzingen, naast de duidelijke tekeningen, voorzien van begrijpelijke verklarende teksten.
De kogelkop kan moeiteloos in de schacht gestoken worden.Voor een veilige verbinding de knop draaien tot de rode markering groen wordt.Voel gerust stevig aan de trekhaak; de groene markering geeft aan dat een muurvaste verbinding is gemaakt.

Deze handleidingen zijn overigens ook te vinden op internet onder het hoofdstuk after sales op de internetsite van Bosal: www.bosal.nl

(pbbnlak6070799)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie