Industriële productie in mei 2% hoger

CBS Persbericht

Datum: 08-07-99

Industriële productie in mei 2% hoger

Het volume van de industriële productie, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, ligt in mei van dit jaar 2,1% hoger dan in april. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS. Met dit groeicijfer bereikt de industrie een productieniveau vergelijkbaar met dat van het eerste kwartaal 1998, toen de industriële productie op een hoogtepunt lag. Ten opzichte van een jaar eerder ligt de productie eveneens 2,1% hoger, maar hierbij wordt opgemerkt dat de productie in mei 1998 een sterke daling liet zien.

Industriële productie terug op het hoge niveau van begin 1998

Door de stijging in mei is het niveau van de industriële productie terug op het hoge niveau van begin 1998. In vergelijking met de eerste vijf maanden van 1998 ligt de gemiddelde productie in de periode januari-mei van dit jaar echter nog steeds lager (-0,9%). Een uitzondering hierop vormen de papier- en grafische industrie en de hout- en bouwmaterialenindustrie. In deze bedrijfstakken is de productie toegenomen.

Met het hoge productiecijfer over de maand mei lijkt de productie in de industrie weer wat aan te trekken. Deze ontwikkeling ligt volgens het CBS in lijn met de eerder geuite verwachtingen van de industriële ondernemers in de Conjunctuurtest over de maanden april en mei. De producenten spraken toen de verwachting uit dat de productie in de periode mei tot en met augustus licht zou toenemen.

Productie januari-mei gemiddeld hoger dan in tweede helft 1998

In de eerste vijf maanden van dit jaar ligt de gemiddelde productie van de industrie bijna 1% hoger dan de gemiddelde productie in de tweede helft van 1998. In de hout- en bouwmaterialenindustrie is de groei veruit het sterkst. Ook in de voedings- en genotmiddelenindustrie, de chemische industrie, de metaalindustrie en in de papier- en grafische industrie ligt de groei in de eerste vijf maanden ruim boven het gemiddelde van de gehele industrie. In de overige branches is de groei lager of is de productie gedaald.

Technische toelichting

De productie-index is een samengesteld gewogen volume index van de toegevoegde waarde. De wegingen worden ontleend aan de meest recente Nationale Rekeningen. Voor zover bij de samenstelling van de index gebruik wordt gemaakt van omzetten en of voorraadwaarderingen wordt er rekening gehouden met prijsveranderingen. De bij jaar-op-jaar (mei 1999 ten opzichte van mei 1998) vergelijkingen genoemde percentages zijn gecorrigeerd voor het gemiddeld aantal werkdagen per maand. Bij de berekening van het aantal werkdagen wordt rekening gehouden met het aantal zaterdagen en zondagen in de maand, alsmede met algemeen geldende feestdagen. Bij maand-op-maand (mei 1999 ten opzichte van april 1999) vergelijkingen zijn de gegevens bovendien gecorrigeerd voor seizoeninvloeden. De cijfers hebben een voorlopig karakter. Cijfers over de industriële productie van voorafgaande maanden kunnen zijn aangepast op grond van de meest recente gegevens.

Noot voor redacties