Nieuwe richtlijnen voor financiele diensten

Datum nieuwsfeit: 08-07-1999
Vindplaats 2
expostbus51

MINISTERIE FIN

www.minfin.nl

MIN FIN: NIEUWE RICHTLIJNEN FINANCIELE DIENSTEN

PERSBERICHTNR. 99/155 Den Haag 08 juli 1999

MINISTER ZALM MAAKT NIEUWE RICHTLIJNEN OVER INFORMATIE AAN CONSUMENT

VAN FINANCI.LE DIENSTEN

Betere en eenduidige informatie over financiële producten zodat de consument weet waar hij aan toe is. Daartoe heeft Minister Zalm het initiatief genomen met een nieuwe aanpak van de informatievoorziening aan de consument van financiële diensten. Dat staat in de nota 'Informatieverstrekking aan de consument van financiële diensten', die vandaag aan de Tweede Kamer is gezonden.

De nota betekent een doorbraak in drie opzichten. Ten eerste wordt het overheidsbeleid voor alle sectoren gelijk: de voorlichtingseisen voor banken, verzekeraars, beleggings- en effecteninstellingen worden geharmoniseerd.Ten tweede betekent dit op onderdelen een verbetering van de voorlichting in de verschillende sectoren. Ten derde krijgt de nieuwe Raad van Financiële Toezichthouders op dit terrein het voortouw.

De voorlichtingseisen over financiële producten zoals beleggingsfondsen, levensverzekeringen, krediet- en spaarproducten worden voor banken, verzekeraars, beleggings- en effecteninstellingen gelijk, behalve wanneer inhoudelijk gemotiveerd door verschillen in de aard van het product. Dat is voor de consument van groot belang, omdat financiële producten steeds complexer worden en niet meer eenvoudig zijn in te delen naar sector. Aldus worden twee vliegen in één klap geslagen. In plaats van de aanbieder (sector) komt de consument centraal te staan in het overheidsbeleid op dit terrein; dit geeft uitdrukking aan de eigen verantwoordelijkheid van de consument in een tijd van toenemende marktwerking. Tegelijk ontstaat helderheid en een gelijk speelveld voor financiële marktpartijen; dat kan de lasten van het toezicht voor de financiële instellingen op onderdelen ook verlichten.

Verbeteringen in de informatie voor de consument zijn: er gaan gelijke voorschriften gelden voor de weer te geven rendementen over financiële producten; er moet actief informatie verstrekt worden over de waarde-ontwikkeling van producten met een beleggingscomponent; aanbieders moeten een kernpuntendocument met de belangrijkste kenmerken van een product verstrekken; aanbieders van financiële producten moeten aangeven bij wie zij onder toezicht staan. Een en ander zal in de loop van dit en volgend jaar zijn beslag moeten krijgen.
Als uitdrukking van de consistent sectoroverstijgende weg die wordt ingeslagen, krijgt de nieuwe Raad van Financiële Toezichthouders op dit terrein het voortouw. De activiteiten van de Nederlandsche Bank, de Stichting Toezicht Effectenverkeer en de Verzekeringskamer met betrekking tot consumentenvoorlichting worden in het kader van de Raad gecombineerd tot een gezamenlijke aanpak. Zo weet de consument waar hij aan toe is. De Raad kijkt hoe een centraal aanspreekpunt voor consumenten met vragen en klachten over financiële producten en instellingen vorm kan krijgen. Verder zal de Raad zich buigen over een stroomlijning van klachtenregelingen.
De integrale nota is terug te vinden op de Internetsite van het Ministerie van Financiën: www.minfin.nl

Woordvoerder: drs. S.A.E. Schrover
Tel.nr.: 070 - 342 7140