Datum nieuwsfeit: 08-07-1999

RAI VERENIGING

Persbericht RAI Vereniging

Verkoop kleine stadsauto groeit

De verkoop van personenauto's zit stevig in de lift. In de eerste zes maanden van dit jaar steeg de verkoop met 21 procent ten opzichte van dezelfde periode in 1998. In het eerste halfjaar zijn in totaal 376.405 personenauto's verkocht.
Ook de verkoop van bedrijfswagens groeide. In de eerste zes maanden werden 56.508 bestelwagens geregistreerd. Een stijging van bijna 5 procent. De verkopen van vrachtwagens van 3,5 ton en meer zijn, ten opzichte van het absolute topjaar 1998, licht gedaald met 3,5 procent.
"De aanhoudend hoge markt voor personenauto's en bedrijfswagens weerspiegelt het vertrouwen in de economie", aldus Frans van Eijkelenburg van de afdeling Auto's van de RAI Vereniging.

Stadsauto wint terrein
Momenteel is één op de tien nieuw verkochte personenauto's in ons land een zogenaamde stadsauto. Het gaat dan om de kleinste modellen. In de afgelopen zes maanden werden zo'n 38.000 stadsauto's verkocht. Het Britse marktonderzoekbureau LCM Automotive Services schat dat er dit jaar 69.000 stadsauto's in Nederland worden verkocht. Het Nederlandse marktaandeel van deze auto's ligt, volgens het Britse onderzoekbureau, met 12 procent fors hoger dan het Europese gemiddelde van 7,2 procent.
"Wat we vooral zien is dat jongeren bij de aanschaf van hun eerste auto voor een stadsauto kiezen. En ook steeds meer ouderen kiezen voor een kleine, hanteerbare auto als de kinderen het huis uit zijn" aldus Van Eijkelenburg.
Ook het gunstige brandstofverbruik maakt de stadsauto aantrekkelijk. Uit een recent onderzoek, door onderzoeksbureau Lagendijk in opdracht van de RAI Vereniging, blijkt het brandstofverbruik van een auto voor een op de vier kopers het belangrijkste aanschafcriterium.

Waardering dealerbedrijf hoog
Uit datzelfde onderzoek blijkt ook dat het goed gaat met de waardering van autokopers voor het dealerbedrijf. Van de kopers vindt 82 procent de dealer een uitstekend adres voor de aanschaf van een nieuwe auto. Ook voor onderhoudswerkzaamheden is de dealer favoriet. Ruim 65 procent gaat met de auto naar de dealer. Vorig jaar lag dit percentage nog op
54 procent.

Populariteit naar land van herkomst
Duitse auto's blijven populair in ons land. Ruim 41 procent van alle verkochte personenauto's komt uit Duitsland. De Franse modellen doen het in het tweede kwartaal van dit jaar goed, met ruim 20 procent marktaandeel. In de cijfers over het tweede kwartaal vallen verder vooral de Koreaanse merken op. Hun marktaandeel is nu bijna 4 procent. In het eerste kwartaal van dit jaar was dit nog 3,4 procent. De overige landen hebben stabiele marktaandelen. Japanse auto's zijn goed voor 18 procent, de Italiaanse modellen komen op ruim 6 procent en de modellen uit het Verenigd Koninkrijk hebben 2 procent marktaandeel.

Voor meer informatie: Cees Boutens, tel. 020-504 4949 of 06-53 212 633

Amsterdam, 8 juli 1999