Grote partij illegale cd's in beslag genomen

Datum nieuwsfeit: 08-07-1999
Buma Stemra

Grote partij illegale cd's in beslag genomen

De stichting BREIN (Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland) is bijzonder ingenomen met de recente inbeslagname van 16.000 illegale cd's door de Bredase politie. De politie vond bij onderzoek in een bestelauto in Breda de grote partij bestaande uit verzamel-cd's onder het label TMF, Mega Top 100 en The Box. Zowel de bestelauto als de cd's werden in beslag genomen. De martktwaarde bedraagt 400.000 gulden. Het vervolg onderzoek wordt ter hand genomen door de Opsporingsdienst Buma/Stemra.

BREIN spant zich in om inbreuk op het auteursrecht en op de naburige rechten op te sporen en te laten vervolgen. In Nederland is de Opsporingsdienst Buma/Stemra belast met de strafrechtelijke vervolging. BREIN treedt namens de aangesloten rechthebbenden in veel gevallen ook civielrechtelijk op. Het handelt om alle door het auteursrecht beschermde werken zoals audio, video, film en entertainmentsoftware (computerspellen bijvoorbeeld). Rechthebbenden lijden grote schade door het illegaal produceren en verspreiden van hun werken. In Nederland beloopt die schade naar schatting zo'n 145 miljoen gulden. De overheid loopt zo'n 25 miljoen aan belastinginkomsten mis.

De totale omvang van deze vorm van cd-criminaliteit bedraagt enkele 100.000-den stuks per maand. De beste twintig nummers uit de Top 100 worden op cd gezet en onder zelf verzonnen labels als Hitexplosion, Braun MTV, The Box e.a. op de markt gebracht en in relatief kleine aantallen verspreid. De optelsom hiervan leidt tot de enorme aantallen die hiervoor worden genoemd.

De situatie in de Nederlandse entertainment-industrie is alarmerend. Rechthebbenden lopen zoveel inkomsten mis, dat de investeringen in nieuw, ook nationaal, product onder zware druk komen te staan.

Voor meer informatie over de activiteiten van BREIN kunt u contact opnemen met George Knops (Buma/Stemra), telefoon 020-3470407, of Jonna Boesjes (NVPI), telefoon 035-6254411.