Op zoek naar opsporingsmethode voor Olpidium in komkommer

Datum nieuwsfeit: 09-07-1999
TuinbouwNet

Op zoek naar opsporingsmethode voor Olpidium in komkommer

De groente- en fruitsector laat onderzoek uitvoeren naar een detectiemethode voor de schimmel Olpidium in waterige teeltsystemen. Deze schimmel bezorgt de glastuinbouw veel schade vanwege zijn vermogen verschillende virusziekten over te brengen. De rustsporen van de schimmel zijn bovendien moeilijk te verwijderen als ze eenmaal in het teeltsysteem aanwezig zijn. Dit onderzoek is onlangs goedgekeurd door de Sectorcommissie Groente en Fruit van het Productschap Tuinbouw. Het wordt uitgevoerd door het Proefstation voor Bloemisterij en Glasgroenten in samenwerking met het IPO-DLO (Instituut voor Plantenziektenkundig Onderzoek).

Verder wordt een aantal gewasbeschermingsmiddelen getoetst op hun vermogen schimmels in kool te bestrijden. Het onderzoek spitst zich toe op Mycosphaerella brassicicola (kringvlekkenziekte) en Albugo candida (witte roest). Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Plantenziektenkundige Dienst in samenwerking met een aantal fabrikanten. In de bloemisterij is een vergelijkbare opzet toegepast, dat wil zeggen samen met de sector. De middelen die getest worden, zijn al in Nederland toegelaten voor andere toepassingen. Hierdoor kan gebruik worden gemaakt van bestaande dossiers en gegevens. Er kunnen daardoor toelatingen verkregen worden zonder dat voor ieder middel of gewas een volledig dossier hoeft te worden samengesteld, iets dat in veel tuinbouwgewassen toelatingen in de weg staat.

Verder heeft het PT ingestemd met een onderzoek naar de bestrijding van de koolbladroller en de mogelijkheden voor hergebruik van water in de champignonteelt.

Het geld voor dit onderzoek komt uit de heffingen die de bedrijven gezamenlijk aan het PT betalen. Vertegenwoordigers van de teelt- en handelsorganisaties en vakbonden in de tuinbouw beslissen over de besteding van het onderzoeksgeld. Zij doen dit in de Sectorcommissie Groenten en Fruit van het PT. De keuze van het onderzoek ligt daarmee in handen van de sector zelf.