Mexicana nieuwste ster aan Star Alliance firmament

Datum nieuwsfeit: 09-07-1999

PERSBERICHT - 9 JULI 1999

Mexicana nieuwste ster aan het Star Alliance firmament

De alliantie van luchtvaartmaatschappijen Star Alliance heeft meegedeeld, dat Mexicana Airlines - de grootste luchtvaartmaatschappij van Mexico - voornemens is volgend jaar toe te treden tot de alliantie.

Het besluit van Mexicana werd bekendgemaakt tijdens een galabijeenkomst in Mexico City, die werd bijgewoond door vertegenwoodigers van de reisindustrie, grote klanten van de luchtvaartmaatschappij, Mexicaanse overheidsfunctionarissen en enkele presidenten van Star Alliance partners.

Belangrijke toevoeging
Als één van de toonaangevende maatschappijen op de Midden- en Zuid-Amerikaanse markt zal Mexicana een belangrijke toevoeging aan het Star Alliance netwerk zijn. Door de toetreding zal de alliantie een beter aanbod van vluchten en een hogere frequentie kunnen bieden naar een aantal populaire reisbestemmingen in Midden- en Zuid-Amerika. Bovendien zal voor Star Alliance passagiers over de gehele wereld een aantal nieuwe bestemmingen in Mexico beschikbaar komen.

Voor de klanten van Mexicana betekent het besluit om toe te treden tot de Star Alliance toegang tot het gemak en de voordelen die 's werelds leidende luchtvaartalliantie te bieden heeft, vooral ook omdat de deelnemende luchtvaartmaatschappijen over vrijwel de gehele wereld zijn gevestigd.

Huidige leden
De huidige leden van de Star Alliance zijn Air Canada, Air New Zealand, Ansett Australia, Lufthansa, Scandinavian Airlines System (SAS), Thai Airways International, United Airlines en Varig Brazilian Airlines. All Nippon Airways (ANA) uit Japan zal in oktober a.s. lid van de alliantie worden.

Voordelen
Eén van de belangrijkste voordelen voor passagiers van de tot de Star Alliance behorende luchtvaartmaatschappijen is "Rewards and Recognition". Deelnemers aan één van de frequent flyer programma's van de Star Alliance leden kunnen mijlen sparen en opnemen op alle lijnvluchten die door de partners worden uitgevoerd. Bovendien tellen alle gespaarde mijlen mee om in het frequent flyer programma van de maatschappij naar eigen keuze de hoogste status te bereiken.

Alle klanten die in aanmerking komen voor de hoogste of de middel-status krijgen de aanduiding "Star Alliance Gold" resp. "Star Alliance Silver". Deze status wordt door alle Star Alliance maatschappijen erkend en geeft de passagiers de zekerheid dat zij op luchthavens over de gehele wereld het hoogste niveau van dienstverlening krijgen.

Cijfers en feiten
Sinds de oprichting van de Star Alliance in mei 1997 hebben zo'n 400 miljoen passagiers met de deelnemende maatschappijen gereisd. Het netwerk telt meer dan 720 bestemmingen in ruim 110 landen. Gemiddeld stijgt elke 10 seconden ergens ter wereld een Star Alliance vliegtuig op.

Mexicana, opgericht in 1921, is één van de oudste luchtvaartmaatschappijen ter wereld. Momenteel vervoert de maatschappij ruim 7 miljoen passagiers per jaar. Er worden vluchten uitgevoerd naar 32 steden in Mexico, 8 in de Verenigde Staten, 2 in Canada, 3 in Midden-Amerika, 5 in Zuid-Amerika en 1 in het Caraïbisch gebied.

Noot voor redacties