Verklaring EU over wapenstilstand in Congo

Datum nieuwsfeit: 09-07-1999

Democratic Republic of Congo : Cease-fire agreement

CFSP Presidency Statement: Brussels (09-07-1999) - Nr. 9669/99 (Presse 214) - CFSP : 67/99

Brussel, 9 juli 1999

9669/99 (Presse 214)

P 67/99

(OR. en)

PERSMEDEDELING

Onderwerp :

Verklaring van het voorzitterschap namens de Europese Unie

over de staakt-het-vuren-overeenkomst van de Democratische Republiek Congo

De Europese Unie verheugt zich over het feit dat de betrokken partijen op ministerieel niveau de staakt-het-vuren-overeenkomst inzake het conflict in de Democratische Republiek Congo hebben aanvaard. De Europese Unie steunt de overeenkomst en roept de staatshoofden en andere partijen op, de overeenkomst zo spoedig mogelijk te ondertekenen en uit te voeren.

De Europese Unie zwaait lof toe aan president Chiluba van Zambia en andere bemiddelaars voor hun succesvolle pogingen om een vreedzame oplossing voor het conflict te vinden.

De Europese Unie roept alle partijen op, de geest van de staakt-het-vuren-overeenkomst te eerbiedigen en af te zien van militaire handelingen.

De Europese Unie staat klaar om haar steun te verlenen aan het vredes-, verzoenings- en democratiseringsproces in de Democratische Republiek Congo.

De met de Europese Unie geassocieerde landen van Midden- en Oost-Europa, het geassocieerde land Cyprus en de EVA-landen, lid van de Europese Economische Ruimte, scharen zich achter deze verklaring.