Verbod op onderscheid naar leeftijd bij werk

Datum nieuwsfeit: 09-07-1999
expostbus51

RVD/DV

MINISTERRAAD: verbod onderscheid leeftijd werk...

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Persbericht Ministerraad
9 juli 1999

VERBOD OP ONDERSCHEID NAAR LEEFTIJD BIJ WERK

Bij de werving en selectie van personeel mag geen onderscheid worden gemaakt naar leeftijd. Dit geldt ook voor arbeidsmarkttrajecten (het geschikt maken van werkzoekenden voor werk, onder meer door scholing) en beroepskeuzevoorlichting.

Dit staat in het Wetsvoorstel verbod op leeftijdsdiscriminatie bij de arbeid van staatssecretaris Verstand van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, minister Korthals van Justitie en minister Peper van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties waarmee de ministerraad heeft ingestemd.

Het wetsvoorstel Verbod op leeftijdsdiscriminatie bij werving en selectie bij de arbeid uit de vorige kabinetsperiode wordt vervangen door het huidige wetsvoorstel. In dit wetsvoorstel is de reikwijdte van de wet uitgebreid en worden de uitzonderingsgronden genoemd. Zo kan een zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang een uitzondering op het verbod zijn als aangetoond kan worden dat dit noodzakelijk is voor bijvoorbeeld de continuïteit van het bedrijf, de bedrijfsvoering en de werkgelegenheid. Ook als aangetoond kan worden dat bij de uitoefening van een bepaalde functie een bepaalde leeftijd risico.s voor de veiligheid en gezondheid van werknemers met zich meebrengt, geldt het verbod op leeftijdsdiscriminatie niet.

Voor het wetsvoorstel werd advies gevraagd aan Arbeidsvoorziening, werknemers- en werkgeversorganisaties, de Commissie gelijke behandeling en het Landelijk instituut sociale verzekeringen.

De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State wordt gestuurd. De tekst van het voorstel en het advies van de Raad van State worden pas openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

RVD, 09.07.1999

09 jul 99 19:11