Beschuit met muisjes voor IKEA-bezoekers

Datum nieuwsfeit: 10-07-1999
Rotterdam, 8 juli 1999.

Huisraadmultinational zet accountantscontrole op kinderarbeid in

Zaterdag beschuit met muisjes voor IKEA-bezoekers

Zaterdag krijgen bezoekers van de acht IKEA-vestigingen in Nederland beschuit met muisjes. Daarmee wordt het goede nieuws gevierd dat ’s werelds grootste huisraad multinational voortaan externe accountantscontrole gaat toestaan op het eventueel voorkomen van kinderarbeid in het productieproces. De beslissing van het concern werd afgelopen woensdag in Amsterdam meegedeeld tijdens een overleg van algemeen IKEA-directeur B. Karis met een delegatie van de SP. De SP voert sinds oktober vorig jaar wekelijks actie voor de deuren van de IKEA-winkels in Amsterdam, Utrecht, Groningen, Sliedrecht, Delft, Duiven, Eindhoven en Heerlen.

Vorig jaar verschenen er alarmerende berichten in de media dat IKEA sommige producten door soms wel erg jonge handjes in Derde Wereldlanden liet maken. Uit protest daartegen werd onder het motto ‘IKEA-family soms wel heel erg jong’ negen maanden lang wekelijks gepost voor de deuren van de acht IKEA-winkels in Nederland. Bezoekers werden opgeroepen voorlopig geen van kinderarbeid verdachte artikelen uit India meer te kopen.

In totaal sloten 53.200 IKEA-klanten zich in de afgelopen maanden aan bij deze unieke kopersstaking. En met succes. Afgelopen woensdag zegde IKEA-directeur Karis toe aan de SP-delegatie voortaan gerenommeerde externe accountants te laten controleren of het bedrijf haar belofte om kinderarbeid tegen te gaan wel of niet waar maakt. Binnenkort beslist het concern of de opdracht gaat naar KPMG of Ernst & Young. Verder krijgen IKEA-klanten het recht artikelen terug te geven als achteraf onverhoopt blijkt dat ze gemaakt zijn met kinderarbeid. De SP dringt sedert oktober aan op duidelijke garanties voor de consument tegen kinderarbeid. Alle deelnemers aan de kopersstaking hebben onlangs ook een brief van IKEA gekregen.

Zaterdag worden de bezoekers van de IKEA-winkels ontvangen door de actievoerders met beschuit en muisjes om na negen maanden actievoeren de geboorte van deze bijzondere overeenkomst te vieren. Het IKEA-besluit is een duidelijke stap vooruit in de strijd tegen de kinderarbeid. Aan de klanten wordt meegedeeld dat het aan hun steun te danken is dat het zover is gekomen.
De SP hoopt dat de stap die IKEA nu zet gevolgd zal worden door andere bedrijven die een deel van hun artikelen uit Derde Wereldlanden betrekken. De partij zal overigens het concern nauwgezet blijven volgen en ziet met spanning de eerste externe accountantsrapportage tegemoet. Die wordt over een tot anderhalf jaar verwacht.

Meer informatie:
Tiny Kox 010 2435548