Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe alcohol-zomercampagne voor jonge vakantiegangers

NIGZ

Nieuwe alcohol-zomercampagne moet duizenden jonge vakantiegangers bereiken

Woerden, 12 juli 1999

Minister Borst geeft op 14 juli a.s. in het Kurhaus te Scheveningen het startsein van de grootste alcoholvoorlichtingscampagne voor jongeren die ooit in Nederland is gehouden. Tijdens de zomercampagne 'Ben jij sterker dan drank?' zullen 60 studenten ruim 3 weken lang hun vakantievierende leeftijdsgenoten voorlichting geven over de nadelen van overmatig alcoholgebruik.

Zomercampagne: een gewenst bereik van 40.000 jonge vakantiegangers Het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) te Woerden organiseert in samenwerking met 7 regionale instellingen van 14 juli tot 9 augustus de grootste persoonsgerichte alcoholcampagne die ooit in Nederland heeft plaatsgevonden. Er wordt naar gestreefd 40.000 jongeren van 15-25 jaar te bereiken. De campagne vindt plaats langs de gehele Nederlandse kust van Zeeland tot en met Terschelling. Minister Borst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zal op woensdag 14 juli a.s. om 15.30 uur in het Scheveningse Kurhaus het startsein voor de campagne geven.

Excessief drinkgedrag tijdens de vakantie

Uit onderzoek dat in 1998 en 1997 is uitgevoerd blijkt dat de meeste jongeren die met elkaar in Nederland op vakantie gaan tijdens hun vakantie soms extreem veel drinken. Gebleken is dat jongens gemiddeld 21 glazen drinken op één vakantiedag en de meisjes 11 glazen. De vakantie duurt voor hen gemiddeld 9 dagen, dus dat betekent voor jongens bijna 200 glazen (= ca. 5,5 kratjes pils) tijdens hun vakantie en voor meisjes bijna 100 glazen (ca. 2,7 kratjes pils).

Het doel van de zomercampagne is jongeren bewust te maken van de gevolgen van excessief alcoholgebruik. Er zijn de afgelopen maanden 60 jongeren geselecteerd en getraind om leeftijdsgenoten die op vakantie zijn te benaderen om een gesprek aan te gaan over hun alcoholgebruik. Zij zullen vooral die lokaties bezoeken waar veel jongeren tijdens hun vakantie te vinden zijn: op het strand, de jongerencampings en bij grote manifestaties.

Nieuwe realistische posters

Voor de zomercampagne 'Ben jij sterker dan drank?' zijn nieuwe materialen ontwikkeld. Het meest opvallend zijn 3 nieuwe realistische posters waarop herkenbare nadelen van overmatig alcoholgebruik worden uitgebeeld: er onaantrekkelijk uitzien door dronkenschap(1), kotsen onder het oog van je vrienden (2), en je als meisje schamen dat je met een jongen te ver bent gegaan (3). Er is bovendien een speciale 'natte' campagnekrant ontwikkeld met allerlei leuke en interessante informatie en de 'Ben jij sterker dan drank?' test.

CD-single

Speciaal voor de zomercampagne wordt de originele versie van het nummer "I'll never drink again" van Alexander Curly geremixt door de producers achter de Venga Boys. De single wordt uitgebracht op een van de labels van Eddy Ouwens Special Products.

Samenwerking Horeca

Aan de nieuwe zomercampagne zal ook de Horeca haar steentje bijdragen. Met Horeca Nederland en de plaatselijke ondernemers is afgesproken dat de horeca-ondernemers zich extra zullen inspannen om jongeren die te veel hebben gedronken daarop aan te spreken. Zij krijgen van de barkeeper een lolly met daarop de tekst: Doe me een `LOLly' : Take a break!

Experiment in Spanje: voorlichting in Lorett de Mar

Als onderdeel van de zomercampagne in Nederland zullen 7 teamleden een week lang voorlichting geven aan Nederlandse jongeren die in Lorett de Mar, aan de Spaanse Riviera, hun vakantie doorbrengen. Zij doen dat op verzoek van de Spaanse collega-organisatie van het NIGZ: ABS (Accion por el Bienestart y la Salud) te Barcelona. De Spaanse alcohol-voorlichtingsorganisatie overweegt deze campagne in de toekomst zelf grootschalig te gaan opzetten. Net als de Nederlandse campagne-activiteiten zullen ook de resultaten van de inzet in Spanje nauwgezet worden vastgelegd en wetenschappelijk worden getoetst.

Deelnemende instellingen

Aan de zomercampagne in Nederland werken de volgende regionale organisaties mee: het Zeeuws Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs te Middelburg; de GGD-Zuidhollandse eilanden te Spijkenisse; Parnassia psycho-medisch centrum te Den Haag; de Brijder Stichting te Alkmaar en de dr. Kuno van Dijk Stichting te Leeuwarden.

Voor informatie: NIGZ, dhr.ir. W.E. van Dalen, 0348-437639 of 06-54601414; email: wvandalen@nigz.nl

Contactpersonen regionale organisaties

Zeeuws Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs te Middelburg, mw. M. Wiebing, tel. 0118 -625113

GGD-Zuidhollandse eilanden te Spijkenisse, mw. C. Mahler, tel. 0181 - 652400

Parnassia psycho-medisch centrum in Den Haag, mw. J. Lieffering, tel. 070- 3647925

Brijder Stichting in Alkmaar, dhr. M. Sijes, tel. 072-5272803 Dr. Kuno van Dijk Stichting in Leeuwarden, Dhr. M. Vleugel, tel. 058-2847647

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie