10 jaar Audi TDI-technologie

10 jaar Audi TDI-technologie

(13 Juli 1999)

PERSBERICHT:

In 1989 presenteerde Audi tijdens de Duitse automobieltentoonstelling in Frankfurt de eerste dieselmotor voor personenwagens ter wereld met directe inspuiting en volledig elektronisch motormanagement. Audi noemde deze revolutionaire technologie 'TDI'.

Deze opmerkelijke nieuwe ontwikkeling op de personenwagenmarkt werd begin 1990 toegepast in de Audi 100 Avant en gaf de dieselmotor bijna van de ene dag op de andere een volkomen nieuw imago: in plaats van langzaam rumoerig en weinig geraffineerd werd hij nu vlot hanteerbaar, soepel en uitzonderlijk zuinig. De Audi TDI had gevoelsmatig een dubbel effect; hij verenigde een dynamisch, sportief karakter met een laag verbruik en als gevolg daarvan een zeer grote actieradius op één tankvulling. Men zou kunnen zeggen dat van de traditionele diesel niets overbleef behalve zijn spreekwoordelijke lange levensduur.

De afgelopen tien jaar is in de dieseltechnologie zoveel succes opgebouwd dat hier een welkome aanleiding ligt om even terug te zien, maar vooral ook om de toekomstperspectieven nader onder de loep te nemen. Audi zal in de TDI-vooruitgang het voortouw blijven nemen volgens haar befaamde motto 'Vorsprung durch Technik' en een leidinggevende rol blijven spelen in de concurrentiestrijd om die producten te leveren die de markt en de klanten vragen.

10 jaar Audi TDI-geschiedenis
Een overzicht

1989 De eerste 5-cilinder TDI met een vermogen van 88 kW (120 pk) en een maximum koppel van 265 Nm.
Axiaal roterende plunjerinspuitpomp die een druk van ca. 900 bar levert.
1991 Viercilinder TDI met een vermogen van 66 kW (90 pk) en een koppel van 182 Nm.
Axiaal roterende plunjerinspuitpomp die een druk van 950 bar levert. 1993 Ontwerpstudie voor de V8-TDI voor de Audi ASF conceptcar wordt tijdens de automobieltentoonstelling in Frankfurt gepresenteerd. 1994 Alle Audi TDI-motoren voldoen aan de emissienormen volgens MVEG II.
Vijfcilinder TDI met een vermogen van 103 kW (140 pk) en een koppel van
290Nm.
Axiaal roterende plunjerinspuitpomp die een druk van bijna 1000 bar levert.
Eerste Audi TDI-Technieksymposium.
1995 Viercilinder TDI met een vermogen van 81 kW (110 pk) en een koppel van 225 Nm.
Axiaal roterende plunjerinspuitpomp die een druk van 1100 bar levert. Turbo met variabele turbinegeometrie (VTG).
1997 De eerste V6-TDI motor voor personenwagens ter wereld, met een vermogen van 110 kW(150 pk) en een koppel van 310 Nm. Roterende radiaalzuigerverdelerpomp die een inspuitdruk tot 1500 bar levert en
een turbo met VTG.
De eerste TDI-motor met vier kleppen per cilinder. 2000 V8-TDI met een vermogen van 165 kW (225 pk) en een koppel van 480 Nm.
Commonrail-inspuitsysteem dat een druk levert van 1350 bar, turbo met VTG en vier kleppen per cilinder.

10 jaar Audi TDI
Gezag op basis van ervaring
Audi profiteert van de knowhow op TDI-gebied die is opgebouwd in de tien jaar waarin de TDI nu op de markt is. De individuele voordelen van elk van de directe -inspuitsystemen die momenteel op de markt worden aangeboden kunnen nu worden toegepast op een manier die ideaal aansluit bij het gestelde doel en die de klant een maximaal voordeel biedt. Hieronder de systemen op een rijtje.

In de eerste plaats de beproefde, succesvolle roterende radiaalzuigerinspuitpomp. Deze levert een goed inspuitverloop op en heeft een hoog drukpotentieel, dat momenteel tot 1850 bar reikt. Hij is gemakkelijk op de motor te monteren, kan worden gebruikt bij motoren tot zes cilinders en biedt de mogelijkheid van voorinspuiting.

In de tweede plaats is er het pompverstuiversysteem dat uit compacte afzonderlijke modules voor alle cilinders bestaat. Het is speciaal geschikt voor 3 en 4-cilinder motoren met twee kleppen per cilinder, maar kan in feite op elke motor met een willekeurig aantal cilinders worden gemonteerd. Bijkomende voordelen zijn de mogelijkheid van voorinspuiting en het zeer hoge drukpotentieel van meer dan 2000 bar.

Tenslotte is er het commonrailsysteem, waarin de druk permanent wordt opgebouwd; dit geeft een grote mate van vrijheid bij het bepalen van de inspuitkarakteristiek van de voor-, hoofd- en na-inspuiting en tevens kan de druk telkens vrij worden gekozen, zelfs bijlage motortoerentallen. Dit systeem is zonder speciale voorzieningen op de motor te monteren en heeft buitengewoon compacte verstuivers. Hoewel de druk op dit moment nog in de buurt van 1350 bar ligt, heeft het systeem duidelijk nog veel mogelijkheden voor verdere ontwikkeling in de toekomst.

Audi TDI-technologie
Het perspectief
Door de presentatie van nieuwe TDI-modellen ter gelegenheid van het tweede Audi TDI-Technieksymposium ('10 jaar TDI') in juni 1999 aan de universiteit van Graz, levert Audi het duidelijke bewijs van de ervaring die de afgelopen tien jaar is opgebouwd. Het betreft de Audi A8 3.3 TDI quattro (165 kW/225 pk) met commonrailsysteem, de Audi A6/A6 Avant 2.5 TDI (132 kW/180 pk) met de nieuwe VP44-S3 radiaalzuigerinspuitpomp en tenslotte de A4/A4 Avant 1.9 TDI (85 kW/115 pk) met hogedruk-pompverstuiversysteem. De A8 3.3 TDI (165 kW/225 pk) zal eerste kwartaal 2000 leverbaar zijn. De A6/A6 Avant 2.5 TDI (132 kW/180 pk) en de A4/A4 Avant 1.9 TDI (85 kW/115 pk) worden eind 1999 op de Nederlandse markt verwacht.

De Audi A8 3.3 TDI quattro met 165 kW
Commonrailinspuiting, één hogedruktoevoer naar alle acht cilinders Met de nieuwe V8-motor (met vier kleppen per cilinder), gemonteerd in de A8 3.3 TDI quattro, plaatst Audi een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van de direct ingespoten diesels voor personenwagens. Het is de eerste achtcilinder direct ingespoten dieselmotor die aan de strenge uitlaatgasemissienorm EU III voldoet. Commonrailinspuiting, een vloeistofgekoelde laadluchtkoeler, vier kleppen per cilinder en twee turbo's met variabele turbinegeometrie zijn de belangrijke technische kenmerken. Met een koppel van 480 Nm dat in het hele toerentalbereik van 1.800 tot 3.000 t/min beschikbaar is en een vermogen van 165 kW (225 pk), vormt de A8 3.3 TDI quattro het vlaggenschip van het Audi TDI-modellenaanbod.

Evenals de schitterende prestaties is ook het lage geluidsniveau van de wagen een opvallend kenmerk. Over het hele motortoerentalbereik is de nieuwe V8 TDI kwalitatief gelijkwaardig aan een achtcilinder benzinemotor.

Bij een totaal gemiddeld brandstofverbruik van ongeveer 9,7 liter per 100 kilometer volgens de testmethode conform 93/116/EG, heeft de wagen op één tankvulling een actieradius van gemiddeld 930 kilometer - een recordwaarde voor een wagen uit het luxe topsegment.

De spontane reactie op elke beweging van het gaspedaal en de indrukwekkend korte tijd voor het optrekken vanuit stilstand tot 100 krn/u van 8,2 seconden maken deze wagen, die met zijn topsnelheid van 242 km/u normaal gesproken beschouwd zou worden als 'lange-afstandswagen', tevens tot een zeer indrukwekkende sprinter.

Audi A6/A6 Avant 2.5 TDI met 132 kW
Roterende radiaalzuigerinspuitpomp: beproefd en actueel De allereerste Audi TDI-motor was de 2.5 TDI, geïntroduceerd in 1989 voor de Audi 100 Avant en de voorloper van een succesgeschiedenis die tot dusverre zijns gelijke niet kent. De jongste, best presterende telg in de familie van wagens die met een roterende radiaalzuigerinspuitpomp zijn uitgerust heet opnieuw 2.5 TDI, maar in het logo prijkt een klein rood vaantje: sinds eind 1994 heeft Audi dit symbool gebruikt om het meest sportieve type binnen een modellijn met een even grote motor als de andere aan te duiden.

De nieuwe motor zal zijn premiére beleven in de Audi A6 en A6 Avant. Met zijn vermogen van 132 kW (180 pk) en koppel van 370 Nm in het hele toerentalbereik van 1.500 tot 2.500 t/min behoort hij wereldwijd tot de koplopers onder de seriemotoren wat betreft het specifiek vermogen, namelijk met een nominaal vermogen van 53 kW (72 pk) per liter cilinderinhoud.

De lijst opmerkelijke technische kenmerken voor deze nieuwste Audi-motor is lang en interessant. Vier kleppen per cilinder met centraal geplaatste verstuiver, turbo met elektronisch geregelde variabele turbinegeometrie (VTG), de laatste VP44-53 roterende radiaal 3-zuigerpomp, die een maximum inspuitdruk van 1850 bar kan leveren, laadluchtkoeling, uitlaatgasterugvoersysteem, door een solenoideklep geregelde voorinspuiting, een voorkatalysator dichtbij de motor met daarachter een oxidatiekatalysator.Ongeacht de soort transmissie waarmee deze motor wordt gecombineerd, voldoet hij altijd aan de strenge uitlaatgasemissienormen volgens EU III.

De wagen trekt in krap 9 seconden van stilstand op tot 100 km/u en heeft een topsnelheid van meer dan 220 km/u. Hiermee kan deze nieuwe top van de V6-TDI serie in de Audi A6 zonder enige overdrijving worden beschreven als sportieve volbloed. Des te opmerkelijker is het feit dat hij bijzonder zuinig met brandstof omgaat: voor 100 km gebruikt hij gemiddeld maar 8 liter dieselolie (totaal gemiddelde verbruikswaarde volgens de testmethode conform 93/116/EG) waardoor de wagen op een volle tank een actieradius heeft van gemiddeld 870 kilometer.

Audi kan terecht stellen, dat deze schitterende V6-TDI motor - in aanvulling op de twee 1.9 TDI's en de vier transmissieversies van de 2.5 TDI met een vermogen van 110 kW(150 pk) in de A6 en de A6 Avant -, een multifunctioneel, onovertroffen aanbod voor wagens in de hogere middenklasse vertegenwoordigt.

De Audi A4 1.9 TDI met 85 kW
Pompverstuiverinspuiting met extreem hoge druk voor maximaal rendement Het pompverstuiver-inspuitsysteem levert de hoogste inspuitdruk van alle procédés voor directe inspuiting die momenteel op de markt zijn. De fijne verstuiving van de brandstof die daardoor mogelijk is, waarborgt dat een hoog thermodynamisch rendement wordt gerealiseerd en dat de bestuurder het hoogste specifieke koppel tot zijn beschikking heeft. Dit systeem maakt tevens een geregelde voorinspuiting mogelijk als middel om het verbrandingsgeluid te verminderen en om de uitlaatgasemissies te minimaliseren.

De A4 1.9 TDI met zijn vermogen van 85 kW (115 pk) ontwikkelt een hoogst opmerkelijk maximum koppel van 284 Nm bij 1.900 t/min en is daardoor altijd uitzonderlijk soepel. Hij trekt in 10,5 seconden op vanuit stilstand tot 100 km/u. Het totale gemiddelde brandstofverbruik volgens de testmethode conform 93/116/EG ligt in de buurt van 5,3 liter per 100 kilometer.
Deze nieuwe motor zal geleidelijk alle bestaande versies van de 1,9 liter TDI met roterende plunjerinspuitpomp die 81 kW (110 pk) leveren, vervangen.

Als grootste motor in het A4-leveringsprogramma is hij voorbestemd tot TDI-banierdrager, een belangrijke rol die hij zeker zal vervullen door zijn normverleggende brandstofverbruik en aanbod van motorvermogen.