ICL en Microsoft breiden wereldwijde alliantie uit

Datum nieuwsfeit: 13-07-1999
ICL en Microsoft breiden wereldwijde alliantie uit

Samenwerking op het gebied van web- en smart card-oplossingen, naar verwachting ter waarde van meer dan 3,4 miljard gulden nieuwe business voor ICL

Maarssen/Schiphol-Rijk/Brussel, 13 juli 1999 - ICL en Microsoft hebben hun alliantie uitgebreid met een nieuwe, wereldwijde overeenkomst die naar verwachting voor ICL de komende vijf jaar meer dan 3,4 miljard gulden extra omzet zal opleveren.

Deze laatste ontwikkeling in de relatie tussen ICL en Microsoft is ingegeven door het succes van de huidige alliantie die in mei 1998 werd aangekondigd. De bedrijven zullen nu hun samenwerking uitbreiden om nieuwe op het web en smart cards gebaseerde oplossingen te ontwikkelen, alsmede wereldwijd vijf extra 'Solution Centers' te realiseren. Deze nieuwe applicaties, gebaseerd op Microsofts enterprise solutions platform zijn bedoeld voor grote organisaties en richten zich op vier nieuwe markten: electronic commerce, financiële dienstverlening, smart cards en beveiligde systemen. Tot de nieuwe oplossingen behoren digitale interactieve televisie, online bankdiensten en business-to-consumer e-commerce applicaties.

ICL zal voorts nog eens vijf 'Solution Centers' opzetten, naast de zeven die in de oorspronkelijke overeenkomst waren opgenomen. Deze centra hebben als doel het ontwikkelen en in gebruik nemen van applicaties op basis van het Microsoft enterprise solutions platform te versnellen. De nieuwe centra komen te staan in Gaborone (Botswana), Helsinki, Parijs, Puna (India) en Johannesburg.

Daarnaast zal ICL haar Microsoft trainingsprogramma uitbreiden om 250 consultants tot Windows Distributed interNet Application (DNA) Architecture Architect op te leiden en samen met Microsoft tweeduizend ICL-verkoopmedewerkers trainen op het Microsoft enterprise solutions platform. De twee bedrijven zullen ook gezamenlijk promotionele en marketingactiviteiten ondernemen.

Keith Todd, chief executive van ICL: "Dit is een zeer belangrijke ontwikkeling in onze relatie met Microsoft. De krachtige mix van Microsoft-technologie en onze expertise op het gebied van enterprise systemen voor grote organisaties, blijkt zeer succesvol en heeft ons een record aantal orders opgeleverd. Wij willen dit succes nu herhalen op vier nieuwe markten, waarbij het accent ligt op het benutten van de enorme mogelijkheden die beide bedrijven kunnen realiseren op het gebied van Internet en smart cards."

"ICL en Microsoft hebben samen veel klanten geholpen met hun zakelijke problemen door software-oplossingen te leveren en Solution Centres op te zetten in het eerste jaar van de alliantie," zegt Jeff Raikes, group vice president, Worldwide Sales and Support van Microsoft. "Wij verwachten dat de uitbreiding van onze alliantie op het gebied van e-commerce, financiële dienstverlening, smart cards en beveiligde systemen, een bijdrage zal leveren aan onze klanten bij het realiseren van hun bedrijfsdoelstellingen."

De alliantie tussen Microsoft en ICL die in mei 1998 werd aangekondigd was bedoeld om een nieuwe generatie IT-applicaties te ontwikkelen voor het Microsoft enterprise solutions platform, met als doelgroepen de sectoren retail, overheid, onderwijs en knowledge management. De alliantie was ook gericht op het trainen en certificeren van 4000 ICL-medewerkers tot Microsoft Certified Systems Engineers (MCSEs) en Microsoft Certified Solution Developers (MCSDs) en zeven 'Solutions Centres' te openen vóór mei 2001.

Paul Lynch, ICL's directeur van de Microsoft Alliantie: "Onze alliantie met Microsoft is een enorm succes geweest. Het afgelopen jaar hebben we een reeks nieuwe, op Windows gebaseerde producten en diensten gelanceerd en hebben we ter waarde van honderden miljoenen ponden nieuwe opdrachten verworven. Ook hebben we inmiddels alle zeven Solution Centres geopend. Tot nu toe hebben 2000 mensen zich ingeschreven en zijn meer dan 8000 MCSEs en MCSDs gecertificeerd als onderdeel van het grootste commerciële IT-traningsprogramma van Europa."

ICL verwacht dat de uitgebreide alliantie ongeveer 200 nieuwe arbeidsplaatsen zal opleveren, alle bij de nieuwe Solution Centres.

Over ICL
ICL is een wereldwijd operende IT-dienstverlener. Het bedrijf ontwerpt, bouwt en levert informatiesystemen en -diensten voor klanten in de sectoren retail, financiële dienstverlening, overheid, telecommunicatie, nutsbedrijven en reisorganisaties. Het bedrijf is actief in meer dan veertig landen en heeft meer dan 22.500 werknemers.
ICL is gegroeid van computerfabrikant tot een veelzijdige organisatie die in staat is om de zakelijke prestaties en concurrentievermogen te verhogen door diensten die zijn gericht op electronic business, bedrijfsapplicaties, alsmede de implementatie en outsourcing van IT-infrastructuren. De jaaromzet van het bedrijf bedraagt ruim 9 miljard gulden en een winst van meer dan 200 miljoen gulden. Het hoofdkantoor van ICL, een volledige dochter van Fujitsu, bevindt zich in Londen en het bedrijf streeft naar een notering op de London Stock Exchange in 2000.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74
Microsoft N.V., Els Stevens, Press Relations, telefoon: +32 (0)2 - 730 39 14 of
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.
ICL Nederland B.V., Dick van Beusekom, Manager Public Relations, telefoon +31 (0)346 - 598527

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft B.V. website op pagina www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft en Windows zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.