KNAW verkent de toekomst van het wiskundeonderzoek

Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen

13 juli 1999

KNAW verkent de toekomst van het wiskundeonderzoek

Er is een tekort aan academisch gevormde wiskundigen. Omdat de aanmelding van studenten wiskunde aan Nederlandse universiteiten, ook in vergelijking met andere landen, schrikbarend laag is, groeit dit tekort. Dit vormt op langere termijn niet alleen een bedreiging voor de kwaliteit van het wiskunde onderwijs- en onderzoek in Nederland, maar ook voor allerlei sectoren waarin de wiskunde een rol speelt. In het rapport De toekomst van het wiskundeonderzoek in Nederland doet de Akademie Raad voor de Wiskunde (ARW) van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) een verkenning naar de ontwikkelingen van het wiskundeonderzoek in de komende tien jaar. Wat is de huidige positie van de wiskunde, en welke condities moeten er worden geschapen om tegemoet te komen aan de wetenschappelijke en maatschappelijke vraag naar wiskundig onderzoek?

Het maatschappelijk belang van de wiskunde is onomstreden: toepassingen zijn bijvoorbeeld te vinden in de fysica, klimaatonderzoek, logistiek, in de financiële wereld en digitale techniek, maar ook in toenemende mate in de levenswetenschappen (DNA-onderzoek). Wiskunde speelt in zowel bèta- als gedrags- en maatschappijwetenschappen een belangrijke rol. Om de wiskunde in het komende decennium een stevige basis te geven dienen volgens de Akademie op verschillende niveaus maatregelen te worden genomen.

De universitaire opleidingen wiskunde moeten meer met elkaar gaan samenwerken. Aangezien het aantal hoogleraren in de wiskunde sinds 1980 met een derde gedaald is en veel jonge onderzoekers naar het buitenland vertrekken, dreigen de vakgebieden door onderbezetting in gevaar te komen. Een leerstoelenbeleid is daarom noodzakelijk. Via zogenaamde 'dakpanconstructies' - dit zijn aanstellingen van een opvolger naast een hoogleraar die binnenkort met emeritaat zal gaan - kunnen getalenteerde wiskundigen voor de Nederlandse wetenschap worden behouden. De universiteiten moeten daarnaast onderwijs-op-maat aanbieden aan studenten met wiskunde als tweede studie, aan het bedrijfsleven en aan (de vaak onbevoegde) leraren in het VWO.

KNAW, Het Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29, Amsterdam, Postbus 19121, 1000 GC Amsterdam, Telefoon Afdeling Voorlichting: 020-5510733, Telefax: 020-6204941, e-mail: (voorlichting@bureau.knaw.nl)