Politiebericht Drenthe

Persberichten woensdag 14 juli 1999 tot 8.00 uur 09:43 woensdag 14 juli 1999

Ernest Zinsmeyer 0592 383017 / 0622 662875

HOOGEVEEN
Bromfietser rijdt door na ongeval
Dinsdagmiddag rond 16.00 uur reden twee 11-jarige jongens uit Hoogeveen op een (1) fiets over de Zuidwoldigerweg. Bij de Helling wilden ze oversteken. Daarbij werden ze van achteren aangereden door een bromfietser. Daarbij liep de ene jongen een hoofdwond op en schaafplekken op zijn rug; de ander een hersenschudding. De bromfietser is er vandoor gegaan, nadat hij eerst de jongens de huid had vol gescholden. Het gaat om een rode scooter, waarvan de bestuurder een zwarte helm en een zwarte jas droeg.

GASSELTERNIJVEEN
Auto beschadigd door omhoog gekomen putdeksel
Dinsdagmiddag om 16.45 uur reed een automobilist uit Nieuw-Buinen over de Hoofdstraat. Daar werd zijn auto aan de onderkant beschadigd door een putdeksel, dat vermoedelijk door de hevige regenval omhoog was geduwd. Verder kregen politie en vooral brandweer omstreeks die tijd tientallen meldingen uit verschillende plaatsen in Drenthe, waar het noodweer voor overlast zorgde. Dat was onder meer in Assen, Zuidwolde, Diever, en Klazienaveen.

MEPPEL
Woninginbraak
Dinsdagnacht tussen twaalf en vier uur is ingebroken in een woning aan de Luzernevlinder. De dader kwam binnen door een gat te boren in een raamkozijn. De 54-jarige bewoonster kon nog niet aangeven wat er precies is weggenomen.

ASSEN
Winkeldieven aangehouden
Dinsdagavond omstreeks 18.30 uur zijn twee vrouwen aangehouden die zich schuldig hadden gemaakt aan diverse winkeldiefstallen in het centrum. Het gaat om een 23-jarige vrouw uit Assen en een 20-jarige vrouw uit Groningen. Ze waren betrapt bij een supermarkt op het Neptunusplein. Bij het onderzoek dat volgde bleken ze ook goederen bij zich te hebben die afkomstig waren uit drogisterijen, een parfumerie en een snoepzaak. Na te zijn verhoord kregen beide een snelrechtdagvaarding uitgereikt. De goederen zijn in beslag genomen en worden vandaag terug gebracht naar de juiste winkels.

EMMEN
Bedrijf stilgevallen door brand transformator
Dinsdagavond omstreeks 22.00 uur bleek brand te zijn uitgebroken in een transformatorgebouw. Dit gebouw stond op een bedrijfsterrein aan de Phileas Foggstraat. Door de brand was de stroomtoevoer naar het bedrijf stilgevallen, en het hele bedrijf dus ook. De EDON heeft een noodaggregaat geplaatst.

Brand flatwoning
Dinsdagavond omstreeks 23.45 brak brand uit in een flatwoning aan De Reiger. De bewoners vluchtten de woning uit en waarschuwden de brandweer. Deze had de brand snel onder controle. Vermoedelijk is de tv de oorzaak van de brand. Voor de bewoners is tijdelijk elders onderdak geregeld.

Fikse boete
De 24-jarige Duitser, die dinsdagmiddag is aangehouden met ongeveer 1 kilo wiet, heeft een boete opgelegd gekregen van F 4000.- Deze is de afgelopen nacht door familie betaald, waarna de man is heengezonden.

SNELHEIDSCONTROLES
Dinsdag zijn op verschillende plaatsen snelheidscontroles gehouden, met de volgende resultaten:
Assen
Op de Industrieweg zijn 330 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden 30 bestuurders te snel. De snelste reed 114 kilometer per uur, waar 80 is toegestaan.
Op de Beilerstraat zijn 198 voertuigen gecontroleerd. Daarbij zijn 33 overtredingen op de foto vastgelegd. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 80 kilometer per uur, waar 50 is toegestaan. Op de Rolderhoofdweg passeerden 822 voertuigen de radarwagen. Hier werd de maximumsnelheid van 80 kilometer per uur 25 keer overtreden. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 120 kilometer per uur. Emmen
Op de Rondweg zijn 185 voertuigen gecontroleerd. 8 bestuurders reden te snel. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 82 kilometer per uur, terwijl 50 is toegestaan.
Op de Odoornerweg lag de zaak iets anders. Daar passeerden 758 voertuigen de radar, en van dit aantal reden 171 bestuurders met een te hoge snelheid. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 82 kilometer per uur, terwijl 50 is toegestaan.

info@politie-drenthe.nl Politie Drenthe, voor een veilig en leefbaar Drenthe