CDA: cameramiddel serieus middel voor EK 2000

Datum nieuwsfeit: 14-07-1999

CDA TWEEDE KAMERFRACTIE

CDA: cameramiddel serieus middel voor EK 2000

De CDA-fractie in de Tweede Kamer heeft de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie gevraagd om serieus te kijken naar de toepassing van camerahelmen.
Kamerlid Rietkerk vraagt de ministers of zij willen overwegen of een videocamerahelm voor bepaalde politieagenten, bijvoorbeeld de mobiele eenheid, soelaas zou kunnen bieden bij het alerter kunnen reageren op rellen het verzamelen van informatie voor strafrechtelijk-onderzoek. Rietkerk doelt hierbij vooral op het komende EK 2000. Een evenement waarvan inmiddels ook al berichten zijn verschenen over zwarte handel in kaartjes. "Een eerste aanwijzing van het risico dat we lopen", aldus de CDA-er.

Het CDA vraagt de ministers ook naar andere middelen die kunnen worden ingevoerd. Eerder pleitte het CDA al voor preventieve aanhouding en preventief fouilleren. Ook is met belangstelling gekeken naar de positieve ervaringen met de drooglegging in Rotterdam. "Willen we dit evenement tot een succes en daarmee tot een visitekaartje voor Nederland maken, dan mogen we geen middel onbenut laten", aldus Rietkerk.

Voor verdere informatie: Jack de Vries, voorlichter, tel. 06-53714623

14 jul 99 13:55