Lichte daling aantal Europese bedrijfsfaillissementen

Datum nieuwsfeit: 14-07-1999
Onderzoek Dun & Bradstreet wijst uit:

Lichte daling aantal Europese bedrijfsfaillissementen in het eerste kwartaal van 1999

Rotterdam, 14 juli 1999 - Het aantal Europese bedrijfsfaillissementen is in het eerste kwartaal van 1999 met bijna drie procent afgenomen, vergeleken met dezelfde periode in 1998. Dit is het resultaat van een analyse in dertien landen, uitgevoerd door Dun & Bradstreet, 's werelds grootste leverancier van bedrijfsinformatie. Dit is de derde, achtereenvolgende daling van het aantal faillissementen in het eerste kwartaal, aldus het bedrijf.

Van de grote industriële landen, loopt Frankrijk in deze dalende trend voorop. Er gingen ongeveer 1800 bedrijven failliet - een afname van 11,6 procent ten opzichte van 1998. In Italië (-9,6 procent) en Duitsland (-3,7 procent) was de daling meer gematigd, hoewel nog steeds significant. Portugal (-21,2 procent) en Nederland (-23,5 procent) laten eveneens een grote afname zien, al is de sterke daling in Nederland mede te danken aan een gewijzigde faillissementswetgeving. Noord-Europa laat eveneens verbeteringen zien: Noorwegen (-19,3 procent), Finland (-16,0 procent) en Zweden (-14,8 procent).

Van de Europese landen laat alleen het Verenigd Koninkrijk een geheel ander beeld zien - meer dan 11.000 bedrijven gingen in het eerste kwartaal failliet. Deze toename van 20,8 procent vergeleken met dezelfde periode in 1998 is deels te wijten aan een dip in het aantal bedrijfsfaillissementen vorig jaar en een stijging van het aantal startende bedrijven twee tot drie jaar geleden. Verder nam het aantal bedrijfsfaillissementen toe in Ierland (1,1 procent), Oostenrijk (2,7 procent) en België (5,5 procent).

Europees overzicht

De sterke afname van het aantal bedrijfsfaillissementen in Nederland is deels te danken aan de veranderde wetgeving. Op 1 december 1998 is de Wet Schuldsaneringen Natuurlijke Personen van kracht geworden en naast privé-personen kunnen nu ook eenmanszaken en vennootschap onder firma's aanspraak doen op schuldsanering. Het vertrouwen in de economie is echter aan het afzwakken vanwege de sterk afgenomen industriële productiviteit begin van het jaar.

De geringe toename van het aantal bedrijfsfaillissementen in Oostenrijk moet gezien worden in de context van een daling in 1998 van 38,3 procent op jaarbasis. Toch bestaat er bezorgdheid over een mogelijke sterke toename van het aantal faillissementen aangezien een alarmerend hoog aantal Oostenrijkse bedrijven heeft aangegeven dat zij nog niet zijn begonnen met Jaar 2000-voorbereidingen.

De toename van het aantal faillissementen in België weerspiegelt de afnemende economische groei in de afgelopen drie kwartalen. De rest van het jaar zal een vergelijkbaar beeld laten zien: een afnemende groei van het bruto nationaal product en achterblijvende investeringen.

Hoewel de goede resultaten in Finland een voortzetting zijn van een daling van 17,1 procent van het aantal bedrijfsfaillissementen van jaar tot jaar, is het economisch klimaat tamelijk onzeker en wordt dit jaar een stijgende inflatie verwacht.

De vooruitzichten in Frankrijk zijn tegenstrijdig. Hoewel het aantal bedrijfsfaillissementen met 11,6 is afgenomen in het eerste kwartaal, komt deze daling iets lager uit dan voor geheel 1998 (een daling van 14,3 procent). Hoewel de werkelijke groei van het bruto nationaal product tot de hoogste behoort in Europa, signaleert Dun & Bradstreet dat Franse bedrijven langer wachten met het betalen van hun facturen.

In 1998 nam het aantal bedrijfsfaillissementen in Duitsland toe, en een daling met 3,7 procent in het eerste kwartaal - boven het Europese gemiddelde - is dus welkom. Het vertrouwen in de economie blijft echter laag en investeringen worden uitgesteld, hetgeen van invloed kan zijn op het aantal faillissementen later dit jaar.

Ierland past niet in de algemene Europese trend vanwege de - weliswaar kleine - stijging van het aantal bedrijfsfaillissementen, ondanks een zeer sterke economische groei. In 1999 zal de groei echter naar verwachting aanzienlijk lager uitvallen, wat een impact kan hebben op het aantal faillissementen later dit jaar.

In Italië zal, ondanks het lagere aantal bedrijfsfaillissementen in het eerste kwartaal, naar verwachting de daling van het aantal faillissementen afnemen, omdat 1999 het vierde achtereenvolgende jaar is waarin de groei van het bruto nationaal product onder het gemiddelde ligt.

In Noorwegen is weliswaar het aantal bedrijfsfaillissementen gedaald in het eerste kwartaal, maar er wordt een stijging verwacht in 1999 aangezien de economische groei sterk stagneert.

In Portugal was het aantal bedrijfsfaillissementen in het eerste kwartaal 1999 aanzienlijk lager dan in dezelfde periode van vorig jaar. De economische groei neemt echter af waardoor de concurrentie toeneemt en de investeringen - met name in op export gerichte industrieën - nemen af.

Ook Zweden noteert een daling van het aantal faillissementen (14,8 procent), maar deze is minder sterk dan de daling over geheel 1998 (19,5 procent). Ook in dit land wordt in 1999 een toename van het aantal faillissementen verwacht.

Gezien de onzekerheid van de economische vooruitzichten in Zwitserland is de geringe daling van het aantal bedrijfsfaillissementen een gunstig teken. Zwitserland heeft te kampen met teruglopende export en lage industriële productie.

Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet (D&B), onderdeel van de Dun & Bradstreet Corporation, is 's werelds grootste aanbieder van zakelijke krediet-, marketing- en handelsinformatie, alsmede verlener van incassodiensten. Zusterbedrijf binnen Dun & Bradstreet Corporation is Moody's Investors Service, het marktleidende 'debt rating' bureau en uitgever van financiële informatie voor investeerders. Dun & Bradstreet Corporation heeft haar hoofdkantoor in Murray Hill, New Jersey, en telt 13.000 medewerkers in 39 landen. Het bedrijf behaalde in 1998 een omzet van 1,93 miljard dollar. In de Benelux heeft Dun & Bradstreet vestigingen in Brussel, Rotterdam en Almelo.

Voor meer informatie:
Dun & Bradstreet Nederland b.v., contactpersoon: Wilfred van Wel, tel: 010 400 9603, E-mail (welw@dnb.com) of
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, contactpersoon: Anneke de Kort, tel: 023 562 82 08, E-mail (anneke@monogram.nl)