Pronk steunt fusie waterleidingbedrijven

DIT IS EEN GEZAMENLIJK PERSBERICHT VAN HET MINISTERIE VAN VROM

EN AQUILEX

14 juli 1999

Steun minister Pronk fusie waterleidingbedrijven Gelderland, Oost-Brabant en Limburg

Minister Pronk (VROM) steunt de voorgenomen fusie in Aquilex tussen de NV Waterbedrijf Gelderland, de NV Waterleidingmaatschappij Oost-Brabant en de NV Waterleiding Maatschappij Limburg. Dit zei de minister tijdens een overleg dat hij op 14 juli voerde met vertegenwoordigers van de directies en Raden van Commissarissen van deze bedrijven alsmede vertegenwoordigers van de NV Waterleiding Maatschappij Noord-West-Brabant. Het was het eerste gesprek naar aanleiding van de brief aan de Tweede Kamer over de motie Feenstra d.d. 28 juni waarin de minister heeft toegezegd overleg te voeren met onder meer de huidige eigenaren van waterleidingbedrijven.

De vertegenwoordigers van de bedrijven gaven aan vanwege schaalvergroting en samenwerking tot deze fusie gekomen te zijn. Door efficiencyverbetering en effectiever inzetten van grootschalige projecten wordt een aanzienlijke jaarlijkse kostenbesparing gerealiseerd, die rechtstreeks ten goede zal komen aan de klanten (burgers en bedrijven). De fusie betekent dat een bedrijf ontstaat met 1,6 miljoen aansluitingen, dat is een kwart van Nederland.

De minister benadrukte tijdens het gesprek een groot voorstander van de zogenaamde 'water bij water' gedachte te zijn. Dit betekent dat waterleidingbedrijven zoveel mogelijk samengaan en samenwerken met andere waterleidingbedrijven en/of met andere partijen uit de waterketen, zoals water- en zuiveringsschappen. Op deze manier kan op een zo efficiënt mogelijke manier invulling worden gegeven aan de doelstellingen van duurzaam waterbeheer. Ook zal de samenwerking leiden tot positieve effecten voor het milieu door vermindering van watergebruik en beperking van afvalstoffen.

De minister geeft hieraan de voorkeur boven andere vormen van samenwerking, bijvoorbeeld met energie- en afvalbedrijven. De nutsfunctie van het drinkwater staat voorop. Het kabinet kiest daarom voor een publiek eigendom in deze sector. De vertegenwoordigers van de genoemde waterleidingbedrijven spraken hun steun uit voor deze lijn van het kabinet.

persvoorlichting ministerie VROM persvoorlichting Aquilex Marja van Paassen Theodoor van Leeuwen 070 339 39 86 06 53 15 53 61

14 jul 99 18:06