Verdergaande tabaksreclamebeperking

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Persbericht Ministerraad
15 juli 1999

MINISTERRAAD BESLUIT TOT VERDERGAANDE TABAKSRECLAMEBEPERKING

De ministerraad heeft ingestemd met het voorstel van minister Borst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om te komen tot verdergaande beperking in Nederland van tabaksreclame en tabakssponsoring. Het besluit is het gevolg van Europese besluitvorming in de Gezondheidsraad van december 1997 tot harmonisatie van de interne markt. Het kabinet is van mening dat het beperken van tabaksreclame van grote betekenis is voor het versterken van het tabaksontmoedigingsbeleid, voor de preventie van jeugdroken, en voor het bevorderen van de volksgezondheid.

Het Nederlandse tabaksontmoedigingsbeleid is gericht op het verminderen van tabaksgebruik, met name onder jongeren. In Nederland heeft het roken door jongeren zich in de afgelopen jaren ongunstig ontwikkeld. Ongeveer 8% van de 12-jarigen, 40% van de 15-jarigen en 52% van de
18-jarigen rookt regelmatig. Iedere dag beginnen in Nederland meer dan 250 mensen jonger dan
19 jaar met roken.

De wijziging van de Tabakswet legt beperkingen op aan reclame voor tabaksprodukten. Zo mag alleen nog reclame voor tabak worden gemaakt in tabaksspeciaalzaken en in aparte verkooppunten binnen supermarkten en warenhuizen. Alle overige reclame, zoals op bushokjes, in kranten, weekbladen en tijdschriften, en op grote evenementen, zal worden verboden. Gelet op de gevolgen voor het bedrijfsleven geldt voor de geschreven pers en de sponsoring een overgangstermijn tot 31 juli 2002.

Het kabinet verwacht dat door het grotendeels verdwijnen van tabaksreclame er geleidelijk aan minder gerookt zal gaan worden, waardoor minder ziekten door roken zullen ontstaan. Dit leidt onder meer leidt tot lager ziekteverzuim en minder vervroegde sterfte en arbeidsongeschiktheid.

De Inspectie Gezondheidsbescherming, Waren en Veterinaire Zaken (Inspectie W&V) zal toezien op de naleving van de beperkingen. Daartoe beschikt de inspectie over het instrument van de bestuurlijke boetes. De Wet op de economische delicten blijft ook van toepassing. Daarnaast bevat het wetsvoorstel de mogelijkheid van groepsactierecht (collectieve belangenbehartiging).

RVD, 15.07.1999

15 jul 99 18:24