InoculateIT van CA ontdekt en verwijdert Back Orifice 2000

INOCULATEIT VAN COMPUTER ASSOCIATES
ONTDEKT EN VERWIJDERT
'BACK ORIFICE 2000'

INOCULATE IT EN SESSIONWALL-3 VOORKOMEN GEZAMENLIJK ONGEAUTORISEERDE TOEGANG TOT NETWERKEN EN PERSONAL COMPUTERS

Nieuwegein, Islandia, NY, 15 juli 1999 - Computer Associates International, Inc. (CA) heeft haar InoculateIT antivirussoftware, en het op het detecteren van ongeoorloofd binnendringen van netwerken gerichte SessionWall-3 uitgebreid met de mogelijkheid om het Trojan Horse-programma 'Back Orifice 2000' (BO2K) te detecteren en onschadelijk te maken. BO2K kan worden gebruikt om PC's op afstand aan te vallen.

Back Orifice 2000 (BO2K) werd onlangs gedemonstreerd en voor het eerst gelanceerd door hackers op de DefCon 7-conferentie in Las Vegas. BO2K is bijzonder gevaarlijk omdat het een zogeheten 'remote administration tool' is dat iedereen in staat stelt om op afstand Windows NT- of Windows 95/98-systemen via Internet of bedrijfsnetwerken te benaderen. Dat gebeurt zonder dat de eindgebruiker het bemerkt. De ontwikkelaars van dit programma hebben de broncode van BO2K openbaar gemaakt, waardoor nieuwe gevaarlijke varianten ontwikkeld kunnen worden.

De servercomponent van BO2K wordt in de regel via elektronische post als bijlage of van het Internet te downloaden bestand verstuurd. Dubbelklikken op het als 'attachement' ontvangen BO2K installeert het programma op de PC. Hierna krijgt de hacker volledige toegang tot het systeem van de eindgebruiker, met zelfs meer mogelijkheden dan de gautorizeerde gebruiker. De hacker heeft vrije toegang tot bijvoorbeeld documenten, spreadsheets, directories, 'registry keys', wachtwoorden en mogelijk zelfs op de PC vastgelegde creditcardinformatie.

"Hoewel Back Orifice 2000 is gepositioneerd als een legaal hulpmiddel voor netwerkbeheer, hebben gebruikers ons gevraagd om een faciliteit aan de InoculateIT antivirus software en de SessionWall-3 detectieprogrammatuur toe te voegen die het ongeautoriseerd gebruik ervan ontdekt en weer ongedaan maakt", zegt Gordon Twilegar, 'CA director of security strategy'. "Aangezien het te verwachten is dat er varianten op BO2K zullen verschijnen, hebben wij onze gebruikers gewaarschuwd om voorzichtig te zijn met verdachte email en Internet-toepassingen waarvan de achtergrond onduidelijk is."

InoculateIT is een toonaangevende antivirus -plossing voor heterogene netwerken en biedt de best mogelijke bescherming tegen virussen in combinatie met een centraal beheer. Het product onderscheidt zich onder andere door het oplossen in 'real-time' van virusproblemen en een geautomatiseerde 'hands free' actualisering van de virussen waartegen gebruikers zijn beschermd.

SessionWall-3 is een toonaangevende oplossing voor netwerkbescherming dat ongeoorloofd toegang tot het netwerk detecteert. Het maakt gebruik van een technologie die 'unobtrusive blocking' heet en waarmee dataverkeer selectief kan worden tegengehouden. Het 'bekijkt' en scant het verkeer dat langskomt, rapporteert hiervoor en slaat - indien nodig
- alarm. SessionWall-3 is geschikt voor Windows NT 4.0 en 5.0 (Windows 2000) en Windows 95/98.

Over Computer Associates
Computer Associates International, Inc. (NYSE: CA) is wereldwijd marktleider op het gebied van bedrijfskritische software voor zakelijk gebruik. Computer Associates levert software, ondersteuning en integratiediensten in meer dan 100 landen over de hele wereld. Het bedrijf telt 14.000 medewerkers en realiseerde over het fiscale jaar 1999 een omzet van 5,3 miljard US dollar. Bij de Nederlandse vestiging van Computer Associates in Nieuwegein werken ruim 130 mensen. U kunt CA bereiken op het world wide web www.cai.com of via www.cai.com/offices/holland/.

Alle producten en merknamen waaraan gerefereerd wordt, zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaars.

Computer Associates B.V.
Sandra Wasseur, Marketing Manager