Verklaring EU over vredesakkoord in Sierra Leone

Datum nieuwsfeit: 15-07-1999

Sierra Leone : Peace Agreement

CFSP Presidency Statement: Brussels (15-07-1999) - Nr. 9668/99 (Presse 213) - CFSP : 66/99

Verklaring van het voorzitterschap namens de Europese Unie

over het vredesakkoord in Sierra Leone

De Europese Unie juicht de ondertekening toe van het vredesakkoord door de regering van Sierra Leone en de RUF-vertegenwoordigers op 7 juli in Togo. De Europese Unie looft de rol van al diegenen die hebben bijgedragen tot de totstandkoming van dit akkoord, met name de speciaal vertegenwoordiger van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, de president van Togo als fungerend voorzitter van ECOWAS, die als gastheer is opgetreden voor de besprekingen, en de presidenten van Nigeria, Burkina Faso en Liberia.

De Europese Unie roept alle partijen op zich strikt te houden aan de bepalingen van het vredesakkoord, zodat een duurzame vreedzame oplossing kan worden bereikt voor een conflict dat de bevolking van Sierra Leone onnoemelijk veel leed heeft bezorgd. De Europese Unie benadrukt in dit verband dat de aansprakelijkheid van diegenen die zich aan ernstige schendingen van de mensenrechten schuldig hebben gemaakt, belangrijk is om een eerlijk en rechtvaardig rechtssysteem en uiteindelijk verzoening en stabiliteit in Sierra Leone tot stand te brengen. De Europese Unie is dan ook verheugd over de instelling van een waarheids- en verzoeningscommissie zoals in het akkoord is bepaald, en acht het belangrijk dat de werkzaamheden van deze commissie met succes worden bekroond.

De Europese Unie is bereid steun te verlenen bij de uitvoering van het vredesakkoord en de bevordering van stabiliteit en duurzame vrede in Sierra Leone. De Unie benadrukt tevens dat zij bereid is de VN en ECOWAS, die beide een significante rol bij de uitvoering van het akkoord moeten spelen, te steunen.

De met de Europese Unie geassocieerde landen van Midden- en Oost-Europa, het geassocieerde land Cyprus en de EVA-landen die lid zijn van de Europese Economische Ruimte, sluiten zich bij deze verklaring aan.

HET E-MAIL ADRES MAG ALLEEN OP DE EERSTE BLADZIJDE VOORKOMEN.DE LIJST MET DEELNEMERS MOET OPGEMAAKT WORDEN IN TABELVORM , (ZONDER LIJNEN); DIT OMDAT ER BIJ HET GEBRUIK VAN TABS PROBLEMEN RIJZEN BIJ HET VERSTUREN PER E-MAIL. GEBRUIK EEN ROW VOOR DE NAAM VAN HET LAND EN EEN APARTE ROW VOOR DE NAAM(NAMEN) VAN DE BIJBEHORENDE PERSOON(PERSONEN)