Veel belangstelling voor rijden op autogas

Datum nieuwsfeit: 15-07-1999

Vooral Golf-rijders zijn geïnteresseerd: Veel belangstelling voor rijden op autogas

Amstelveen, donderdag 15 juli 1999

De belangstelling van de Nederlandse automobilist voor het rijden op autogas is het afgelopen halfjaar sterk toegenomen. De Stichting Autogas Nederland (SAN) heeft in de eerste 6 maanden van dit jaar 15.795 aanvragen voor een omslagpuntberekening ontvangen. Dat is een toename van meer dan 50% ten opzichte van het eerste halfjaar van 1998. De omslagpuntberekening geeft aan of het financieel interessant is om op autogas te gaan rijden.

Secretaris B. Valkenburg van de SAN noemt het opmerkelijk, dat zoveel mensen interesse tonen voor het rijden op autogas. "Daaruit blijkt heel duidelijk dat veel meer mensen dan we dachten bereid zijn om op autogas te rijden, of zich in ieder geval daarin te verdiepen. Het feit dat autogas veel minder vervuilt dan andere brandstoffen, is bij de meeste mensen wel bekend. De enige reden waarom men toch vaak kiest voor een andere brandstof, is dat men van mening is dat het rijden op autogas financieel gezien niet aantrekkelijk genoeg is." De toenemende belangstelling voor autogas wordt, volgens de SAN, vooral veroorzaakt door de plannen van staatssecretaris Vermeend om de houderschapsbelasting voor auto's met een G3-autogasinstallatie te verlagen. "Daarover zijn de afgelopen maanden diverse berichten in de pers verschenen, en dat zet de mensen tot denken", aldus Valkenburg. "Het lijkt er echter op dat het voorlopig blijft bij het aanvragen van informatie. Men zet dat nog niet om in de feitelijke aanschaf van een auto met gasinstallatie. Wij verwachten daarom dat, wanneer de beloofde belastingverlaging is ingevoerd, de vraag naar gasinstallaties zeker weer toeneemt."

Vooral VW Golf

De 15.795 berekeningsaanvragen die de SAN heeft ontvangen, zijn ook uitgesplitst naar merk en type auto. De opmerkelijke uitkomst daarvan is dat de meeste berekeningen worden aangevraagd voor de Volkswagen Golf. En dat, terwijl deze auto toch juist bekend staat om zijn dieselmotoren. De Golf wordt gevolgd door de Opel Astra, Renault Laguna, Ford Mondeo, Mazda 626 en Volkswagen Passat. De berekeningsaanvragen zijn voor het merendeel gedaan via de website van de Stichting Autogas Nederland, www.autogas.nl. Daarnaast zijn enkele duizenden berekeningsaanvragen gedaan via Antwoordnummer 556, 1180 WB Amstelveen. In deze cijfers zijn niet meegenomen de berekeningen die door de SAN zijn gemaakt tijdens de afgelopen AutoRAI. Daar werden nog eens iets meer dan 2000 omslagpuntberekeningen gemaakt.

Ook bij de dealer

De Stichting Autogas Nederland is een samenwerkingsverband van de grootste autogasleveranciers in Nederland. De Stichting, die al in 1986 werd opgericht, stelt zich ten doel om juiste en volledige informatie te geven over autogas als motorbrandstof. In de loop der jaren heeft de SAN een positie verworven als autoriteit op het gebied van autogas. Niet alleen rekent de SAN de consument voor, of het rijden op autogas voor hem financieel interessant is, maar de SAN levert deze software ook aan dealers van diverse automerken. Bij merken als Volkswagen, Skoda, Honda, Opel en Mitsubishi kan zo de autokoper ter plekke laten uitrekenen of het voor hem interessant is om zijn nieuwe auto te laten voorzien van een gasinstallatie. De laatste actie van de Stichting Autogas Nederland is er op gericht om de consument te laten zien dat een occasion met een gasinstallatie een enorme besparing op de brandstofkosten kan geven. Hiervoor worden gebruikte auto's in heel Nederland voorzien van een formulier, waarop de mogelijke besparing duidelijk staat aangegeven.