Sluitingsdagen ECB-computersysteem Target in 2000

Afdeling Externe betrekkingen en voorlichting

16 juli 1999

Dagen waarop Target in 2000 gesloten zijn

Dit is een vertaling uit het Engels van een persbericht dat de Europese Centrale Bank op
15 juli 1999 om 15.00 uur (Centraal-Europese Tijd) heeft verspreid:

Op 31 maart 1999 heeft de Raad van Bestuur van de Europese Centrale Bank (ECB) aangekondigd dat TARGET, behalve op zaterdag, zondag, Nieuwjaarsdag en Eerste Kerstdag, ook op 31 december 1999 gesloten zou zijn. De sluiting van TARGET op 31 december 1999 zal de veiligheid van de overgang naar het jaar 2000 ten goede komen.

De in de eerste zes maanden van 1999 opgedane ervaringen wijzen uit dat alle dagen waarop TARGET geopend was gezien werden als valutadata voor in euro luidende contracten van financiële-marktpartijen. Dientengevolge werden op dagen als Goede Vrijdag en Tweede Paasdag, toen het grensoverschrijdende betalingsverkeer uitkwam op respectievelijk tweederde en de helft van het normale betalingsvolume, aanzienlijke aantallen betalingen geëffectueerd. Gezien echter de financiële en maatschappelijke kosten van het openhouden van TARGET op dagen die in grote delen van het eurogebied van oudsher openbare feestdagen zijn, alsook het feit dat het Europese bankwezen aangegeven heeft sluiting van TARGET op dergelijke dagen toe te juichen, heeft de Raad van Bestuur ten aanzien van het jaar 2000 het volgende besloten:
* In principe zal TARGET als geheel, d.w.z. alle "real-time" bruto-vereveningssystemen (RTBV-systemen) en de koppelingscomponent, behalve op zaterdag en zondag, gesloten zijn op Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, 1 mei (de Dag van de Arbeid), Eerste en Tweede Kerstdag;

* In landen van het eurogebied waar één van deze dagen geen feestdag is, zal de nationale centrale bank trachten het nationale RTBV-systeem op die dag gesloten te houden. Zo dit onmogelijk is, zal de nationale centrale bank het binnenlandse betalingsverkeer zoveel mogelijk trachten te beperken. Bij nationale centrale banken die voor dergelijke beperkte activiteiten open blijven zal gebruik gemaakt kunnen worden van de permanente faciliteiten. In niet aan het eurogebied deelnemende landen zal het in euro opererende RTBV-systeem op alle zes bovengenoemde dagen gesloten zijn.

* Op Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, 1 mei (de Dag van de Arbeid), Eerste en Tweede Kerstdag zal geen verrekening plaatsvinden voor de in euro opererende geldmarkt, noch van valutatransacties waarbij de euro betrokken is; en
* Het correspondentenmodel voor centrale banken voor het grensoverschrijdend gebruik van onderpand zal op de dagen dat TARGET gesloten is eveneens gesloten zijn.

Nadere informatie kan worden verkregen bij de Press Division, Kaiserstrasse 29, D-60311 Frankfurt am Main, tel: 00 49 69 1344 7455, fax: 00 49 69 1344 7404.