Winst per aandeel Unisys met 58% toegenomen

Datum nieuwsfeit: 16-07-1999

Winst per aandeel Unisys met 58% toegenomen
Omzet in tweede kwartaal 1999 met 9% gestegen

Amsterdam, 16 juli 1999 – Unisys Corporation heeft in het tweede kwartaal van 1999 een nettowinst geboekt van 119,7 miljoen dollar. In het tweede kwartaal van 1998 bedroeg de nettowinst 90,1 miljoen dollar. Na betaling van preferente dividenden kwam de winst per aandeel uit op 38 dollarcent per gewoon aandeel. Een jaar geleden was dat 24 dollarcent per aandeel. Dit betekent een groei van 58 procent. De omzet steeg met 9 procent naar 1,89 miljard dollar. En jaar geleden was dat nog 1,73 miljard dollar. Gecorrigeerd voor valuta-schommelingen zou de groei zelfs zijn uitgekomen op 12 procent.

Commentaar van Larry Weinbach, Chairman en CEO
“We hebben een zeer solide en all-round prestatie neergezet”, zegt Lawrence A. Weinbach, Chairman en CEO van Unisys. “Wij wisten, gecorrigeerd voor valutaschommelingen, een inkomstengroei met dubbele cijfers te realiseren door sterke groei in zowel het services- als technology-segment. Op het operationele vlak hebben we voortgang geboekt door het verder terugdringen van kosten, waardoor onze winstmarge met twee procentpunt is gestegen naar 12,5%. Onze winst is ook hoger geworden door het terugdringen van rentekosten en het elimineren van dividend op preferente aandelen.”

“Met het nieuwe millennium in aantocht, willen organisaties nog beter concurreren, hun productiviteit verhogen en goede service leveren door het gebruik van vooruitstrevende informatietechnologie. Unisys wordt, met haar kracht in repeatable solutions, systeemintegratie, het Internet, outsourcing, networking en enterprise class-techologie steeds meer erkend als de partij die in staat is geïntegreerde oplossingen aan te bieden, waardoor andere bedrijven succesvol kunnen opereren.”

Weinbach benadrukt dat Unisys haar financiële structuur verder versterkt door de terugname van de 13,5 miljoen uitstaande Series A preferente aandelen. De inname van deze laatste aandelen is de voltooiing van het programma dat eerder dit jaar is ingezet, waardoor er nu een totaal aan jaarlijkse preferente dividenden ter waarde van 106 miljoen dollar wordt bespaard.

“Het elimineren van deze dividenden is een belangrijke stap voor Unisys”, aldus Weinbach. “Door het goed verrichte werk van Unisys-medewerkers is de financiële schuldpositie in twee jaar met 1,2 miljard teruggedrongen en hebben we 1,4 miljard dollar aan preferente aandelen geëlimineerd. We zullen verdergaan met een vernieuwde kapitaalstructuur, die onze omzetdoelstelling van 11 miljard dollar in 2002 moet helpen realiseren.”

Corporate
Wereldwijd namen de orders dit tweede kwartaal sterk toe, vooral als gevolg van de groei in Azië, Europa en de Verenigde Staten. Japan kende slechts een kleine stijging, terwijl in Latijns-Amerika de omzet afnam als gevolg van zwakkere valuta.
Unisys profiteert opnieuw van de voortgaande kostenreductie. Verkoop-, algemene en administratieve kosten namen af tot 18,1 procent van de inkomsten in het afgelopen kwartaal. In het tweede kwartaal van 1998 was dat nog 19 procent. Strenge controle op de uitgaven hielp Unisys een marge te behalen van 12,5 procent, in vergelijking met de 10,7 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar. De opbrengst per aandeel in het tweede kwartaal werd ook positief beïnvloed door een terugval in rentekosten en dividenden op preferente aandelen.

Resultaten Business Units
Zoals vermeld in het Jaarverslag 1998, doet Unisys verslag in twee segmenten: Services en Technology.

De inkomsten in de Services-activiteiten groeiden in het tweede kwartaal met 12 procent. Exclusief de inkomsten voor proprietary onderhoud – die algemeen terugloopt – groeiden de inkomsten op Services-gebied met 15 procent. Deze groei is een gevolg van de toenemende vraag naar repeatable solutions, outsourcing en systeemintegratie van Unisys. Brutomarges in de Services-divisies stegen naar 24,9%. Deze marge bedroeg in het eerste kwartaal van 1998 nog 24,4%. De bedrijfsmarges namen toe met 1 procentpunt tot 8,4 procent, voornamelijk als resultaat van een verbeterde kostenbeheersing.

In de Technology-activiteiten stegen de inkomsten met 3 procent dankzij een sterke vraag naar ClearPath Enterprise-servers. Brutomarges in de Technology Business groeiden naar 46,8 procent. Bedrijfsmarges groeiden met 1,5 procentpunt naar 18,4 procent als gevolg van de eerdergenoemde kostenbeheersing.

Unisys
Met ruim 34.000 werknemers verdeeld over 100 vestigingen helpt Unisys haar klanten betere businessresultaten te behalen door de inzet van informatietechnologie. De oplossingen van Unisys zijn gebaseerd op een breed portfolio van mondiale services inclusief Electronic Business, systeemintegratie (op maat gesneden én standaardoplossingen), outsourcing, Microsoft Windows NT-services, netwerkservices en merkonafhankelijk onderhoud en wereldwijde support. Daarnaast levert Unisys enterprise-class NT-servers, mainframes, middleware, software en storage. Unisys heeft voor haar standaardoplossingen een focus op specifieke verticale marktsectoren waaronder financiële services, transport, telecommunicatie, overheid, publishing en andere commerciële sectoren. Het hoofdkantoor van Unisys is gevestigd in Blue Bell, Pennsylvania (Verenigde Staten). Het Nederlandse hoofdkantoor staat in Amsterdam Zuidoost. Meer informatie over het bedrijf is te vinden op de Unisys homepage: www.unisys.com. Beleggersinformatie: www.unisys.com/investor.

Voor meer persinformatie:

Unisys Nederland NV
Erwin Zijlstra, Country Communications Manager
Telefoon: 020 - 5658 647
E-mail: (erwin.zijlstra@nl.unisys.com)

Lammers van Toorenburg PR
Francine Loos / Charly Lammers van Toorenburg
Telefoon: 030 - 6565 070
E-mail: (francine@lvtpr.nl) / (charly@lvtpr.nl)

Noot:
Dit persbericht is een samenvatting van het gehele persbericht, dat u kunt vinden op onze Internet-site: www.unisys.com .