Politiebericht provincie Groningen

Persberichten provincie Groningen/
Vrijdag, 16 juli 1999

Dagelijkse persberichten districten West, Noord, Midden en Oost

Oldehove: Kind onzedelijk betast in zwembad, getuigen gezocht In het zwembad de Waterwolf bij Electra (Oldehove) heeft zich maandagmiddag jl. een geval van onzedelijk handelen voorgedaan door een onbekende man ten opzichte van een jongetje van 18 maanden oud. Op het speelveldje bij het kinderbad en in de nabijheid van de moeder was het kind met de man aan het spelen met een bal. Op een gegeven moment echter begon de man het kind te strelen en onzedelijk te betasten. De moeder, dit ziende, verliet toen met haar kind onmiddellijk en geëmotioneerd het zwembad zonder het badpersoneel op deze man te attenderen. In een later stadium thuis heeft ze de politie van dit geval op de hoogte gesteld. Een onderzoek naar de man heeft niets opgeleverd. De politie is op zoek naar getuigen die mogelijk iets hebben gezien van het voorval of de man herkennen. Het gaat om een ongeveer 35-jarige man, met een donkere bos haar. Het betrof een gezet type met een flinke buik. Hij droeg een blauw/groene boxershort. De politie is te bereiken onder telefoonnummer 050-5996200.

Omdat soortgelijke gevallen vaak veel emotie met zich meebrengt en het belangrijk is dat een dergelijke persoon bekend wordt, adviseert de politie om in voorkomende gevallen onmiddellijk het badpersoneel te waarschuwen. Zij kunnen dan in eerste instantie optreden en de politie waarschuwen.

Oosterwijtwerd: Onderzoek ongeluk speedboot
Afgelopen week is onderzoek verricht naar aanleiding van het ongeval met de speedboot op de Leermenstermaar tussen Oosterwijtwerd en Leermens. Bij dit ongeval kwam een 27-jarige vrouw om het leven en raakten een 43-jarige man en een 33-jarige man zwaar, maar niet levensgevaarlijk, gewond. Een vierde inzittende, een 42-jarige vrouw, liep alleen lichte verwondingen op. Alle vier betrokkenen komen uit Oosterwijtwerd.
Uit het technisch onderzoek aan de boot is komen vast te staan dat de boot technisch in goede staat verkeerde. Het ongeval kan niet veroorzaakt zijn door een technisch gebrek aan de boot. Verder is gebleken dat kort voor het moment van het ongeval te snel met de boot is gevaren. Daardoor verloor de bestuurder de controle over het voertuig, botste deze tegen de walkant aan en sloeg over de kop. De toegestane maximum snelheid in de maar is 6 km/h. Hoe hoog de exacte snelheid van de boot is geweest is niet bekend, maar zeker is wel dat het hoger is geweest dan de toegestane snelheid. Verder is gebleken dat er kort voor het ongeval geen andere vaartuigen in de buurt waren en dat er niet hoefde te worden uitgeweken voor bijvoorbeeld een stuk hout in het water.
De toestand van de twee gewonden is stabiel. Zij verblijven nog in het ziekenhuis.

Zuidhorn/Feerwerd/Pieterzijl: Controle snelheid Woensdagmorgen is snelheidscontrole gehouden op het Hoendiep in Zuidhorn. Van de 34 gecontroleerder voertuigen reden 8 te snel. Donderdag morgen is snelheidscontrole gehouden op de Aduarderdiep in Feerwerd. Van de 307 gecontroleerde voertuigen reden 119 te snel. Woensdagmorgen is snelheidscontrole gehouden op de Brugstraat in Pieterzijl. Van de 53 gecontroleerde voertuigen reden 3 te snel. De overtreders krijgen bericht thuisgestuurd.

Oproep getuigen
Aduard: Jongen mishandeld
Woensdagavond is een 15-jarige jongen uit Groningen door een groepje onbekende jongens mishandeld op het fietspad naast de Friesestraatweg, ter hoogte van Nieuwklap tussen Zuidhorn en Groningen. De onbekenden hielden de jongen tegen en hebben hem zonder enige aanleiding geschopt en geslagen. De jongen liep enige kneuzingen op. Nader onderzoek wordt ingesteld. De politie roept eventuele getuigen op zich aan het politiebureau in Zuidhorn te willen melden, tel. 050-5996200.

Oude Pekela: Aantreffen geheime zender
Met medewerking van de Rijksdienst Radiocommunicatie heeft de politie een geheime zender met de naam ?Kleine Adelaar? aangetroffen in een caravan aan de Vijverlaan in Oude Pekela. De zender is in beslag genomen en tegen de eigenaar, een 20-jarige man uit Oude Pekela, wordt proces-verbaal opgemaakt.

Winschoten: Rijden tijdens ontzegging
De politie heeft afgelopen nacht een 23-jarige man uit Oude Pekela bekeurd die in een auto reed over de Vondellaan in Winschoten. De bevoegdheid om auto?s te besturen was verdachte bij rechterlijke uitspraak ontzegd. De ontzegging ging in op 15 juli dit jaar. Daarnaast was de man niet in het bezit van een geldig rijbewijs. De politie zoekt nog uit of de auto van de man ook is verzekerd. Proces-verbaal wordt opgemaakt.

Ter Apel: Verkeersongeval letsel
Donderdagmorgen is een verkeersongeval letsel ontstaan op de Westerstraat in Ter Apel. Een 24-jarige man uit Ter Apel kwam in een bocht naar rechts met de rechterwielen in de berm terecht en kwam daarbij in botsing met een betonbalk. Hierdoor raakte hij de macht over het stuur kwijt en kwam vervolgens op de linkerweghelft terecht. Daar kwam hij in botsing met een tegenligger, een personenauto, bestuurd door een 43-jarige man uit Ter Apel. Na deze botsing kwam de 24-jarige man in zijn auto tot stilstand in een tuin behorende bij een woning. De man raakte in zijn auto bekneld en moest door de brandweer worden bevrijd. Daarna is hij met onbekend letsel overgebracht naar het Refajaziekenhuis in Stadskanaal. De auto?s werden afgesleept door een bergingsbedrijf.

Ter Apel: Verkeersongeval letsel
Donderdagmorgen is een verkeersongeval letsel ontstaan op de Hoofdstraat in Ter Apel. Een 24-jarige vrouw verleende in haar auto geen voorrang aan een voor haar van rechts komende fietser, die op de kruisende weg reed. De fietser, een 53-jarige man uit Ter Apel, reed echter niet over het voor hem verplichte fietspad. De fietser is met schouder- en ribletsel overgebracht naar het Refaja ziekenhuis in Stadskanaal.

Vlagtwedde: Aanhouding man ter zake verzet
De politie heeft donderdagavond een 37-jarige man uit Vlagtwedde aanhouden wegens het negeren van een bevel of vordering en het plegen van verzet bij zijn aanhouding door de politie. De man had zijn auto op een hinderlijke wijze geparkeerd voor de inrit van een buurman. Na bemiddeling weigerde de man de auto te verplaatsen. Ook na een sommatie van de politie wilde hij niet meewerken. Vervolgens werd de man aangehouden, waartegen hij zich verzette. Als gevolg van het verzet liepen zowel de verdachte als de aanhoudende twee politieagenten lichte verwondingen op. Na verhoor en bekentenis aan het politiebureau is de man in vrijheid gesteld. Tegen hem wordt proces-verbaal opgemaakt.

St Annen: Controle snelheid project Eemshavenweg De politie heeft donderdag snelheidscontrole gehouden op de Eemshavenweg ter hoogte van St Annen. Niemand van de 96 gecontroleerde bestuurders reed hierbij te snel. Een goed resultaat.

Inlichtingen, afdeling voorlichting, telefoon 050 5995010