Ruim 1,1 miljard omzet Fuji Tilburg

Datum nieuwsfeit: 16-07-1999

FUJI PHOTO FILM BV

Ruim 1,1 miljard omzet Fuji Tilburg

TILBURG, 15 juli 1999 - Fuji Photo Film B.V. in Tilburg heeft in het boekjaar 1999 (1 maart 1998 - 28 februari 1999) een omzet gemaakt van ruim 1,1 miljard gulden. De winst bedroeg 90,5 miljoen gulden. Dit is 39 miljoen gulden minder dan vorig jaar. Belangrijkste oorzaken hiervan zijn minder verkopen, lagere verkoopprijzen en hogere kosten voor marketing en ontwikkeling.

De totale verkopen vielen 71 miljoen gulden lager uit in vergelijking met vorig jaar. Fuji had op voorhand rekening gehouden met een tijdelijke teruggang in omzet en winst. Met name de segmenten kleurenfotopapier en kleurenfotofilm kregen te maken met een krimpende markt. Verklaringen hiervoor zijn de economische crises in Zuid-Amerika, het Verre Oosten en Rusland én een herschikking van beleveringsgebieden binnen het mondiale Fuji-concern. De omzet van offsetplaten steeg daarentegen wel.

Fuji Tilburg verwacht voor het boekjaar 2000 een lichte groei van de omzet en het bedrijfsresultaat. Verbeterde economische omstandigheden, extra marketingactiviteiten en kostenreductie zijn hierbij de belangrijkste factoren. Anderzijds zal de voortdurende prijserosie in de markten van kleurenfotopapier en van kleurenfotofilm de resultaten blijven drukken.

Fuji Tilburg produceert kleurenfotopapier, kleurenfotofilm en offsetplaten. Het bedrijf is sinds 1982 in Tilburg gevestigd. Er werken 1.542 mensen. Fuji Tilburg is één van de grootste productievestigingen van Fuji buiten Japan. Haar belangrijkste afzetgebied is Europa. Andere markten bevinden zich in Afrika, Zuid-Amerika en Azië. Fuji Tilburg belevert deze markten via distributeurs. Het bedrijf is een dochter van Fuji Photo Film Co.Ltd. in Tokio.

Voor meer informatie:

Fuji Photo Film B.V.