Gedragscode studiebegeleiding bij Leuvense repetitoren

Datum nieuwsfeit: 16-07-1999

---

Onderwerp: Gedragscode studiebegeleiding al in gebruik bij Leuvense repetitoren Auteur: Koert Van Espen
E-mail: (scientax@unicall.be)
Bedrijf: Leuvense Repetitoren Vereniging
Adres: Riddersstraat 238
Plaats: Leuven
Tel.: (016) 22.75.34 of (016) 20.65.90
Fax: (016) 22.75.34

Naar aanleiding van enkele problemen bij een Gents repetitorenbureau pleitte rector Boudewijn Bouckaert van de Gentse universiteit recent voor een gedragscode. Vorige week ondertekenden de leden van de VLR, of Vereniging van Leuvense Repetitoren, reeds vrijwillig dergelijke code.

De Vereniging van Leuvense Repetitoren werd anderhalf jaar geleden in het leven geroepen precies om bepaalde wantoestanden in de sector van universitaire studiebegeleiding te voorkomen en om de professionaliteit op te drijven.
Momenteel zijn zes belangrijke Leuvense repetitorenbureaus lid van de vereniging, en zij verbinden zich ertoe zich strikt aan een aantal regels te houden. Zo dienen de docenten voldoende gekwalificeerd te zijn. De student en de ouders dienen realistisch te worden ingelicht over gemaakte vorderigen en de slaagkans. De studiebegeleiding dient op een adekwate en correcte wijze te geschieden. Verder moet duidelijk worden vermeld dat het bureau een privi-initiatief is zonder rechtstreekse binding met de universiteit. Het toepassen of aanmoedigen van frauduleuze praktijken leidt tot schrapping van de ledenlijst van de VLR.

Meer informatie bij woordvoerder Koert Van Espen,
(scientax@unicall.be), of tel/fax 016/20.65.90 of 016/22.75.34