FNV Bondgenoten vraagt faillissement Toonen in Uden

FNV BONDGENOTEN

FNV BG vraagt faillissement Toonen BV , Uden

FNV Bondgenoten vraagt faillissement Toonen in Uden

FNV Bondgenoten heeft het faillissement aangevraagd van twee b.v.'s van het loonwerkbedrijf A.Toonen in Uden. Met een overnamekandidaat is overeengekomen, dat de ongeveer vijftig personeelsleden met hun huidige arbeidsvoorwaarden in zijn dienst overgaan als hij ook het werk van de opdrachtgevers krijgt.Het gaat grotendeels om oudere werknemers. Omdat de overname op voorhand rond is, kan er in principe gewoon doorgewerkt worden, zonder vertraging in de uitvoering van opdrachten.

Toonen heeft al jarenlang financiële problemen. Tot begin juli hadden de werknemers in dienst van Toonen Cultuurtechniek b.v. tien weken loon tegoed, plus nog een flink bedrag aan vakantiebonnen. Vervolgens bleek hetzelfde op te gaan voor de werknemers bij Toonen Wegenbouw b.v. De faillissementsaanvraag voor Toonen Wegenbouw b.v. houdt de bond even aan, omdat er nog wat zaken uitgeplozen moeten worden. Bij de bedrijfsverenigingen GUO en Sociaal Fonds Bouwnijverheid heeft Toonen naar schatting bijna 1 miljoen schuld. Veel leveranciers willen alleen nog maar tegen contante betaling leveren. Huisbankier ING Uden draaide in de lente de geldkraan dicht. 'Omdat Toonen er zo'n enorme puinhoop van maakt, krijgt hij opdrachten niet af, waardoor hij zijn geld niet binnenkrijgt. Uitbesteden is ook al lastig, omdat Toonen een zeer slechte betalingsreputatie heeft,' aldus Bondgenoten-bestuurder Christiaens.

Vorig jaar juli ging de bond naar de rechtbank met de eis van tijdige betaling van de lonen. Toonen kreeg toen tot 1 oktober de mogelijkheid orde op zaken te stellen. Dat lukte hem niet. FNV Bondgenoten probeerde ook daarna meerdere keren in overleg een oplossing te zoeken. 'Wat de bond ook voorstelde, Toonens antwoord was nee. En eens is het geduld op. De werknemers hebben hun geld nodig.' Op 1 juli besloot de ledenvergadering van de bond, dat geen enkel middel hoeft te worden geschuwd om de loonvordering veilig te stellen.

Voor meer informatie:

. Jac Christiaens
bestuurder Agrarisch/Groen
0595-433183 (w)

077-3982804 (p)
. Voorlichting: Bert Duym (030-2738478/06-53264025)

16 jul 99 14:14