NOB bij groep samenwerkende partijen Stichting Digitenne

Datum nieuwsfeit: 19-07-1999

19-07-1999 NOB treedt toe tot groep samenwerkende partijen Stichting Digitenne

Het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf (NOB) is onlangs toegetreden tot de groep van samenwerkende partijen binnen de Stichting Digitenne. Digitenne beoogt de introductie van digitale televisie via aardse zenders in Nederland. Naast het NOB participeren hierin Nozema, de NOS, Canal+, de Vestra (vereniging van commer- ciële omroepen) en KPN Telecom. Met de toetreding van het NOB wordt de basis voor een succesvolle introductie verder verbreed.

Digitenne heeft als doelstelling DVB-T in het najaar van 2000 te introduceren in het gebied Haarlem, Amsterdam en Hilversum, de zogenaamde eerste fase. In fase twee wordt het gebied uitgebreid naar de Randstad en in de derde fase naar heel Nederland.

Digitenne verwacht dat digitale televisie via de ether dankzij de vele mogelijkheden en voordelen zowel een stevige concurrent kan worden van de kabel- en satelliettelevisie als een aanvulling daarop. De belang- rijkste voordelen volgens Digitenne zijn kwaliteitsverbe- tering van beeld (voorbereid op 16:9 breedbeeld) en geluid (cd-kwaliteit), een platform voor nieuwe diensten, en portable ontvangst. Ontvangst met een kleine sprietantenne zorgt voor flexibiliteit in gebruik. Beneden in de woonkamer, de slaapkamer, de compu- terkamer, buiten, onderweg in een wegrestaurant, overal heeft men een groot aantal televisieprogrammas, radio en multimedia tot zijn of haar beschikking. Bijkomend groot voordeel van DVB-T is het doelmatige gebruik van etherfrequenties. Het wordt mogelijk om tegelijker- tijd verschillende programmas en datadiensten op één frequentie uit te zenden.