Compaq supercomputer overtreft verwachtingen

Datum nieuwsfeit: 19-07-1999

Systeem biedt schaalbare prestaties met 256 Alpha-processors

Compaq supercomputer overtreft alle verwachtingen in eerste fase van ASCI PathForward-Programma

Gouda, 19 juli 1999 - Compaq heeft met een supercomputer alle doelstellingen overtroffen van haar Accelerated Strategic Computing Initiative (ASCI) Pathforward. Compaq voltooide met succes de eerste van drie demonstraties met supercomputers die geheel zijn opgebouwd met standaard componenten.

De computer waarmee de demonstratie is uitgevoerd is de grootste en snelste Compaq supercomputer tot nu toe. De computer gebruikt 128 dual processor AlphaServer DS20-systemen, Tru64 UNIX en Quadrics switch-technologie. De op het Alpha-platform gebaseerde supercomputer overtreft de gestelde doelen uit het PathForward-initiatief op het gebied van geheugenbandbreedte, procesvertraging en de schaalbaarheid van prestaties voor alle 256 processors.

Het Compaq demonstratiesysteem is gebouwd en getest door het Department of Energy (DOE) als onderdeel van het ASCI PathForward-programma. Dit programma steunt de ontwikkeling van krachtige computers die nodig zijn om grootschalige simulaties uit te voeren om de betrouwbaarheid, veiligheid en prestaties van de Amerikaanse nucleaire brandstofvoorraad te testen. Een belangrijk element van het ASCI PathForward-programma is de technologische samenwerking tussen het Lawrence Livermore National Laboratory van het DOE, het Los Alamos National Laboratory en de Sandia National Laboratories. Vorig jaar heeft het DOE met Compaq een vierjarig contract afgesloten ter waarde van $ 11 miljoen. Een van de voorwaarden uit dit contract was dat Compaq een systeem zou kunnen demonstreren dat in staat is om 128 Compaq Tru64 UNIX Alphaserver symmetric multiprocessing (SMP)-nodes te koppelen. Met de succesvolle demonstratie van het Alpha-systeem met 256 processors voldoet Compaq aan deze voorwaarde.

Deze doorbraak op het gebied van prestaties maakt het uiteindelijk mogelijk voor wetenschappers om tegen lagere kosten en in veel kortere tijd dan voorheen grote wetenschappelijke problemen op te lossen.

De switch en de adapters die op de DS20-AlphaServers draaien, zorgen voor message passing bandbreedte van meer dan 200 MB per seconde naar the MPI processen (MPI staat voor Message Passing Interface). De vertraging in één richting, vastgesteld met behulp van een 8 byte MPI-pingpongtest leverde een resultaat op van minder dan 5,5 microseconde.

DOE gebruikt drie 'codes' als benchmarks om te meten hoe schaalbaar de prestaties van het systeem zijn als het aantal processors wordt verhoogd. Dit is een bepalende factor voor de bouw van veel grotere computersystemen. Alle codes leverden een zeer goede lineaire schaalbaarheid op bij middelgrote tot grote aantallen processors. De machine was in staat om 33 procent van de piekprestaties te leveren wanneer de ASCI-code sPPM werd gebruikt. De Linpack NXN-test met 120.000 elementen leverde een 603Mflops per CPU op, wat een totale rekencapaciteit oplevert van 154,4Gflops, ofwel 0,1544Teraflops..

De platformcomponent-strategie van het ASCI-programma is bedoeld om geïntegreerde en schaalbare presterende wetenschappelijke computersystemen te bouwen met algemeen verkrijgbare standaard onderdelen voor een totale rekenkracht van 30TFLOPS in 2001 en 100TFLOPS in 2004. Compaq heeft laten zien dat het mogelijk is om dergelijke systemen te bouwen en die zeer goed schaalbaar zijn voor het oplossen van met ASCI vergelijkbare problemen.

Jesse Lipcon, Vice President bij Compaqs High Performance Server Division: "We zijn van plan om de DOE-doelen verder te overtreffen door het volledige voor veeleisende wetenschappelijke applicaties, maar ook voor rekenintensieve commerciële toepassingen en internetworking-applicaties. Vanwege de succesvolle samenwerking met de DOE kunnen we de PathForward-technologie twee jaar eerder voor onze producten gebruiken dan gepland."

De demonstratie toont tevens het belang van de samenwerking met Quadrics Supercomputing World, Ltd. (QSW), een onderneming die eigendom is van Alenia Aerospazio, een Finmeccanica Company. Compaq en QSW hebben samen een System Aera Network (SAN)-switch ontwikkeld voor snelle verbindingen tussen AlphaServer DS20-systemen. Compaq gebruikt de krachtige technologie voor computerverbindingen en parallelle besturingsomgevingen van QSW als onderdeel van haar PathForward-oplossing. Dit stelt AlphaServer-clusterconfiguraties in staat om tegen lage kosten de prestaties te leveren van supercomputers.

Over Quadrics Supercomputing World
Quadrics Supercomputing World is een Britse onderneming met vestigingen in Bristol (Groot-Brittannië), Rome en Pisa (Italië). Alenia Aerospazio (een Finmeccanica onderneming) heeft een meerderheidsaandeel. QSW, een toonaangevend Europees leverancier is op het gebied van supercomputers met de nadruk op zeer krachtige en schaalbare clusteringtechnologie. QSW levert op basis van deze technologie en gecombineerd met standaard microprocessorplatforms, zeer snelle geïntegreerde oplossingen. De belangrijkste klanten zijn nationale en internationale researchinstituten en grote industriële organisaties in zowel Europa als de Verenigde Staten.

Over Compaq
Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op www.compaq.nl.

- Einde persbericht -
Achtergrondinformatie: