CDA blij met arbo-richtlijnen voor vrijwilligersorganisaties

Datum nieuwsfeit: 20-07-1999
Vindplaats 2

CDA TWEEDE KAMERFRACTIE

CDA blij met ontzien vrijwilligersorganisaties

CDA blij met ontzien vrijwilligersorganisaties bij uitvoering arbo-richtlijnen

De CDA Tweede Kamerfractie is blij met de toezegging van staatssecretaris Hoogervorst van SZW dat vrijwilligersorganisaties twee jaar vrijstelling krijgen van de inschakeling van erkende Arbodiensten voor de risico-inventarisatie binnen hun organisatie. Met dit besluit komt de staatssecretaris tegemoet aan een CDA-motie die vorig najaar Kamerbreed is ondersteund.
Woordvoerder Theo Stroeken: .De vrijwilligersorganisaties hebben grote problemen met het naleven van verplichtingen uit de ARBO-wet. De eis dat hiervoor erkende arbo-deskundigen moeten worden ingeschakeld, zou de organisaties op grote kosten hebben gejaagd. De Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV) heeft nu de tijd en gelegenheid om zelf een model te ontwikkelen ten behoeve van de bij hen aangesloten organisaties. Het onverkort vasthouden aan risico- analyses door erkende Arbodiensten zou het failliet hebben betekend van veel organisaties. Dat dit nu wordt voorkomen, stemt de CDA fractie tot tevredenheid..

Woordvoerder: Theo Stroeken,

Voor verdere informatie:

CDA Voorlichting, Hans van der Vlies, 070-3182507.

20 jul 99 12:33