EnerTel wint geschil met KPN over interconnectiecapaciteit

Datum nieuwsfeit: 20-07-1999

EnerTel wint geschil met KPN over interconnectiecapaciteit

OPTA wijst eisen EnerTel toe

ROTTERDAM, 19 juli 1999: Operator EnerTel NV, één van de grootste alternatieve telecomaanbieders in Nederland, heeft van toezichthouder OPTA haar eisen inzake de levering van capaciteit door KPN toegewezen gekregen. OPTA stelt in haar uitspraak dat KPN vanaf 1 juli gehouden is haar leveringsplicht na te komen. In situaties van schaarste moet KPN rekening houden met de belangen van andere marktpartijen, maar dit ontslaat KPN niet van haar leveringsplicht. KPN dient derhalve binnen 1 maand de door EnerTel geprognotiseerde capaciteit te leveren op de locaties waar EnerTel de capaciteit heeft besteld. Tevens dient dit met een zelfde niveau van dienstverlening te gebeuren als voor KPN zelf geldt.

Steve Courter, Managing Director van EnerTel: "Deze uitspraak van OPTA zal ons in staat stellen onze klanten te voorzien van de kwaliteit die ze van EnerTel verwachten. De combinatie van deze extra toegezegde interconnectiecapaciteit en ons eigen glasvezel netwerk zal onze positie in Nederland als vooraanstaand leverancier van data-, IP- en voice producten verder versterken."

EnerTel had het geschil bij OPTA aanhangig gemaakt omdat KPN Telecom al sinds eind 1997 in het algemeen haar verplichting om voldoende interconnectiecapaciteit te leveren, niet na kwam: contractueel overeengekomen capaciteit werd niet geleverd. Hierdoor kon EnerTel als nieuwe operator haar dienstverlening aan haar klanten niet volledig garanderen en dreigde bovendien de groei te stagneren. Begin februari trok KPN een toegezegde levering voor interconnectiecapaciteit op het regionale access point van EnerTel in Rotterdam minder dan een halve dag tevoren terug.

Access points zijn plaatsen waar operators telefoonverkeer aan elkaar leveren door middel van zogenaamde interconnectie. Interconnectie vormt de voorwaarde voor de liberalisering van de telecommunicatiemarkt; als marktdominante partij is KPN Telecom wettelijk verplicht aan nieuwe operators toegang tot haar netwerk te geven en zorg te dragen voor voldoende capaciteit.

EnerTel, een dochter van de wereldwijd aanbiedende operator WorldPort Communications Inc., heeft een vooraanstaande positie opgebouwd als leverancier van internet service providers, carriers en de grootzakelijke markt.