AEGON voltooit acquisitie Transamerica

Datum nieuwsfeit: 21-07-1999

AEGON voltooit acquisitie Transamerica

Den Haag, Nederland / Baltimore, VS / San Francisco, VS, 21 juli 1999 - AEGON N.V. (NYSE: AEG), houdstermaatschappij van de groep waartoe ook AEGON USA, Inc. behoort, heeft de acquisitie van Transamerica Corporation (NYSE: TA) voltooid. Aandeelhouders Transamerica ontvangen voor elk aandeel Transamerica Corporation een bedrag in contanten van USD 23,40 (EUR 22.50) plus 0,71813 AEGON aandelen. Het aantal te ontvangen gewone aandelen AEGON is gebaseerd op de gemiddelde koers van het aandeel AEGON N.V. op de Amsterdamse effectenbeurs over 20 beursdagen in een periode voorafgaand aan de effectuering. Uitgaande van dit gemiddelde bedraagt de totale waarde (in contanten en aandelen) per aandeel Transamerica USD 77,94 (EUR 74,94); alle Transamerica aandeel-houders gezamenlijk ontvangen USD 9,7 miljard (EUR 9,3 miljard).

"Wij zijn zeer verheugd over de voltooiing van de transactie. Deze acquisitie versterkt onze positie in de top van de aanbieders van levensverzekeringen, beleggings- en pensioenproducten op de Amerikaanse markt", aldus Kees J. Storm, voorzitter van de Raad van Bestuur van AEGON N.V. "Wij krijgen toegang tot nieuwe markten en kunnen een aantal van onze kernactiviteiten verder versterken. Wij zijn van mening dat zowel distributiepartners, klanten als aandeelhouders nu en in de toekomst zullen profiteren van de mogelijkheden die deze combinatie biedt."

Per de datum van de effectuering van de transactie zal Donald J. Shepard de functie uitoefenen van President en CEO van de gecombineerde AEGON USA/Transamerica organisatie. Als lid van de Raad van Bestuur van AEGON N.V. blijft hij bovendien verantwoordelijk voor alle verzekeringsactiviteiten in Amerika. Frank C. Herringer wordt voorzitter van de Board of Directors van de gecombineerde organisatie en treedt toe tot de Raad van Bestuur van AEGON N.V. met als verantwoordelijkheidsgebied de activiteiten in Azië en de niet-verzekeringsactiviteiten van Transamerica. De naam Transamerica en het logo zullen als de belangrijkste merknaam voor de producten van Transamerica gebruikt blijven worden en waar nuttig en passend ook voor activiteiten van AEGON USA.

"Onze organisatie, met getalenteerde managers en medewerkers, een breed productaanbod en verschillende distributiekanalen, heeft uitstekende mogelijkheden om op vele terreinen van financiële dienstverlening kwalitatief hoogwaardige producten aan te bieden", aldus de heren Herringer en Shepard. "Wij verheugen ons op onze samenwerking die erop gericht zal zijn alle sterke punten en capaciteiten van de beide onderdelen in deze combinatie ten volle te benutten."

Financiering van de transactie

Aandeelhouders Transamerica Corporation ontvangen een bedrag van USD 23,40 (EUR 22,50) in contanten en 0,71813 gewone aandelen AEGON N.V. voor elk aandeel Transamerica. Fracties van aandelen worden in contanten uitbetaald. Binnenkort zullen alle aandeelhouders Transamerica via Citibank de benodigde formulieren ontvangen om de aandelen te kunnen omruilen.

Het exacte aantal gewone aandelen AEGON N.V. dat de aandeelhouders Transamerica zullen ontvangen is gebaseerd op de gemiddelde koers van het aandeel AEGON N.V. op de Amsterdamse effectenbeurs over de periode van 20 beursdagen, eindigend op 19 juli 1999. De slotkoersen gedurende deze periode zijn omgerekend van euro's naar U.S. dollars op basis van de "closing mid-point" koers zoals die is gepubliceerd in de Financial Times. Hierdoor bedraagt de gemiddelde koers van het aandeel AEGON over de genoemde periode USD 75,9456 (circa EUR 73). In totaal bedraagt het aantal te ontvangen gewone aandelen AEGON N.V. ongeveer 89.548.182, waarvan 74.244.755 nieuw uit te geven gewone aandelen AEGON N.V. en 15.303.427 aandelen gekocht van Vereniging AEGON, de grootste aandeelhouder van AEGON N.V. Het belang in gewone aandelen AEGON N.V. gehouden door Vereniging AEGON daalt hierdoor tot 29,8%. Als onderdeel van deze transactie heeft Vereniging AEGON nieuwe preferente aandelen ontvangen met een nominale waarde van NLG 27,5 miljoen (USD 13,0 miljoen) waarmee haar stemmenmeerderheid in AEGON N.V. gehandhaafd blijft. Alle hiervoor genoemde transacties tussen AEGON N.V. en Vereniging AEGON zijn onder marktconforme condities tot stand gekomen.

Na de publicatie van de halfjaarcijfers (12 augustus a.s.) zal Vereniging AEGON op de beurs, voor onbepaalde tijd, gewone aandelen AEGON N.V. beginnen te kopen met het doel haar belang uiteindelijk terug te brengen naar het niveau van ongeveer 40% van alle uitstaande gewone aandelen AEGON N.V. Dit belang zal geleidelijk worden verworven, zodat extra invloed op de koers van het aandeel AEGON zoveel mogelijk zal worden vermeden. De nieuw uit te geven preferente aandelen zullen door AEGON N.V. worden teruggekocht in dezelfde mate als waarmee Vereniging AEGON haar stemrecht terugkrijgt op basis van gewone aandelen.

De aankoop van de aandelen van Vereniging AEGON en de betaling in contanten aan aandeelhouders wordt gefinancierd uit bestaande middelen en langlopende leningen.

Het totale aantal aandelen AEGON dat wordt geruild is 25,2% groter dan waarvan werd uitgegaan op basis van de ten tijde van de aankondiging in februari vastgestelde spilkoers. Ten gevolge hiervan bedraagt de uitbreiding van het aandelenkapitaal met nieuwe aandelen nu 12,7% in plaats van ongeveer 10%. Een groot gedeelte van de winst van AEGON wordt echter gerealiseerd in US dollars en de stijging van de dollarkoers ten opzichte van de euro heeft een positief effect op de toename van de winst per aandeel in euro's. De combinatie van deze twee ontwikkelingen zorgt ervoor dat wij kunnen vasthouden aan onze eerder afgegeven verwachting dat de additionele toename van de winst per aandeel in euro's ten gevolge van deze transactie ten minste 3% zal bedragen in zowel 1999 als in 2000.

Voor nadere informatie:

AEGON N.V. Group Communications 070 344 83 44 Investor Relations 070 344 83 05
AEGON USA Public Relations +1 410 576 45 76 Investor Relations +1 502 560 23 91 Transamerica Public Relations +1 415 983 40 87 Investor Relations +1 415 983 55 03

Meer informatie over beide ondernemingen kunt u vinden op deze website en de website van Transamerica.

AEGON N.V., de Groep waartoe ook AEGON USA Inc. behoort, is met meer dan EUR 144 miljard aan activa een van de grootste beursgenoteerde verzekeraars ter wereld. AEGON USA Inc. is een holdingorganisatie waarvan de onderdelen levens- en ziektekostenverzekeringsproducten verkopen, evenals beleggings- en pensioenproducten. De aandelen AEGON zijn genoteerd in Amsterdam, Frankfurt, Londen, New York (NYSE), Tokio en Zürich. Opties op aandelen AEGON worden verhandeld op de Amsterdam Exchanges, de Philadelphia Stock Exchange en de Chicago Board Options Exchange.