Pon en VROM samen in testproject voor hybride Audi duo

Datum nieuwsfeit: 21-07-1999

Demonstratieproject Audi duo: onderzoek naar verantwoorde mobiliteit

Utrecht- Een prettige leefomgeving. Voor de één staat dat gelijk aan stil en schoon, voor de ander aan dynamisch en snel. Welke variant je ook kiest, stedelijke leefkwaliteit vraagt vandaag de dag om verantwoord vervoer. Mobiliteit en milieu gaan tot op heden niet altijd even goed samen. Autorijden bijvoorbeeld is, ondanks technische innovaties, nog steeds een belasting voor het milieu. De automobilist daarentegen wordt steeds milieubewuster. Een auto die zich 'schoon' en stil voortbeweegt zou een oplossing kunnen zijn. De Audi duo is zo'n auto!

Het Ministerie van VROM en Pon's Automobielhandel B.V. (importeur van o.a. Audi) zijn onlangs een grootschalig praktijkexperiment gestart met de Audi duo, een auto met twee motoren die zowel op elektriciteit als op diesel kan rijden, een zogenaamd parallel hybride auto. Gedurende een jaar worden tien Audi duo's ingezet bij verschillende doelgroepen die de auto in de praktijk gaan testen. Medio mei 2000 zullen de resultaten van het demonstratieproject bekend worden gemaakt.

In de stad rijdt de Audi duo schoon en stil op elektriciteit, zonder uitlaatgassen en geluid. Op langere afstanden rijdt de duo snel en comfortabel op diesel. Zowel de bestuurder als de auto zelf kunnen, door middel van een draaischakelaar, kiezen welke aandrijving het beste past bij de rijsituatie en de rijomgeving. Gekozen kan worden uit de elektro-, diesel- of duo-stand. In het laatste geval wordt afhankelijk van de snelheid en de belasting van de motor met de elektro- óf de verbrandingsmotor gereden. De auto kiest dus eigenlijk zelf, met als basis de elektrostand. Het unieke twee-in-één systeem van de Audi duo maakt tegelijkertijd verantwoorde en praktische mobiliteit mogelijk.

De Audi duo biedt dezelfde gebruiksmogelijkheden en comfort als een conventioneel aangedreven auto, maar draagt bovendien wezenlijk bij aan een leefbare stedelijke omgeving. In files met telkens stoppen en weer optrekken, bij rode verkeerslichten en in tal van andere situaties, heeft de elektromotor wezenlijke voordelen boven de verbrandingsvariant. Geen uitstoot van giftige gassen, alleen energieverbruik wanneer de auto rijdt, en zeer geruisloos tijdens het gebruik. Daar komt bij dat driekwart van de dagelijkse autoritten korter is dan 50 km, een afstand die met een elektromotor met beperkte actieradius makkelijk te overbruggen is. Vanuit al deze gezichtspunten wint het duoprincipe aan betekenis voor automobilisten die in de stad of omgelegen gebieden wonen, zo weinig mogelijk geluid willen produceren en toch hun mobiliteit niet kunnen, of willen, opgegeven.

Het praktijkexperiment Audi duo moet inzicht geven in de gebruiksmogelijkheden van een parallel hybride auto. Parallel hybride houdt in dat het benodigde vermogen om de wielen aan te drijven uit zowel de verbrandings- als de elektromotor kan komen. Er zullen ritpatronen bepaald worden waarbinnen met de Audi duo per saldo aantoonbaar schoner en CO2-armer kan worden gereden dan met een vergelijkbare auto. Deze uitkomsten moeten er uiteindelijk toe bijdragen de belemmeringen voor een grootschalige marktintroductie van schonere en zuinigere voertuigen te verminderen. Het praktijkexperiment duurt tot mei volgend jaar. TNO Automotive en ECN Beleidsstudies zullen de ervaringen van de gebruikers verzamelen en analyseren en tegelijkertijd metingen verrichten teneinde ritpatronen en verbruik- en emissiegegevens te verkrijgen. Mercire is projectleider en verantwoordelijk voor de coördinatie van het demonstratieproject en de communicatie naar derden.

De kosten van het experiment bedragen circa 2,3 miljoen gulden. De helft hiervan wordt gesubsidieerd door het nieuwe DEMO-programma, dat namens het Ministerie van VROM wordt uitgevoerd door de NOVEM. DEMO heeft als doelstelling het bevorderen van de markintroductie van kansrijke milieutechnische innovaties in wegvervoermiddelen. De andere helft van het onderzoek wordt gefinancierd door Pon's Automobielhandel BV. Als één van de grootste auto-importeurs van Nederland onderkent men bij Pon de noodzaak om de weg te banen voor verantwoorde mobiliteit. De Audi duo is in Nederland niet op de markt, de betreffende tien duo's zijn uitsluitend beschikbaar voor het onderhavige experiment.

Voor meer informatie:
Demonstratieproject Audi duo