Nieuws D66 Oud-Beijerland

Datum nieuwsfeit: 21-07-1999

Oud-Beijerland.

Bijgewerkt op 21 juli 1999.

Gemeenteraadsverkiezingen uitgesteld !?

Het kabinet heeft tijdens de laatste kabinetsvergadering voor het zomerreces besloten de verkiezingen voor de Gemeenteraad en de Provinciale Staten tegelijk te laten plaatsvinden. Dat betekent dat de verkiezingen van maart 2002 niet doorgaan en pas in maart 2003 zullen plaatsvinden. Het parlement moet nog accoord gaan, maar er wordt weinig tegenstand verwacht.

Als dit plan door de Kamers wordt goedgekeurd, door middel van het aannemen van een speciale wet, die de zittingsperiode van de huidige raad verlengt, dan roept dat een aantal vragen en overwegingen op:

1. D66 zal zich later kunnen herstellen van het geleden verlies. Of is er dan juist meer kans ?

2. Huidige raads- en commissieleden moeten langer blijven zitten. Willen ze dat ?

3. Collegedeelname wordt een jaar verlengd. Wil de wethouder dat ? Is dat goed voor de partij ?

4. Het college heeft meer tijd voor de uitvoering van haar programma. Is snelle bijstelling van plannen nu al gewenst of moeten we wachten op de nieuwe wet ?

5. Het kabinet koppelt de verkiezingen aan die van de provincie. Is dat nu wel zo logisch ? Tweede Kamerverkiezingen en provinciale verkiezingen (dus ook Eerste Kamer) liggen toch meer voor de hand.?

6. Levert een koppeling echt een hogere opkomst op ? Verkiezingen in heringedeelde gemeenten tonen aan dat de provincie op een hogere opkomst kan rekenen. Voor de gemeenteraad maakt het niets uit. Reageer eens met een email op deze punten: (jostu@gironet.nl)

VVD-fractie Oud-Beijerland zet zichzelf te kijk door te vragen waarom het eigen beleid zo slecht was. Klik en lees.

De VVD vermoedde onderhandse verkoop van de woningen in "Even Buiten". Het huidige college bleek de fout van het vorige voor 90 % te hebben hersteld. Door het stellen van vragen benadrukt de VVD eigen fouten uit het verleden. Het siert de liberalen wel dat ze daar blijkbaar in alle openheid mee af willen rekenen.

Regiocongres naar Oud-Beijerland ?

Het regiobestuur van D66 Zuid-Holland overweegt het regiocongres op 27 september a.s. in Oud-Beijerland te houden. De Hoeksche Waard is blijkbaar voor heel D66 in! Zodra we meer nieuws hebben leest u dat als eerste.

Voor vragen of opmerkingen E-mail ons raadslid en wethouder: (jostu@gironet.nl)