ECABO introduceert nieuwe MBO-opleiding ICT-medewerker

ECABO

Nieuwe MBO-opleiding ICT-medewerker

Opleiding start al in augustus 1999

Nieuwe MBO-opleiding ICT-medewerker moet tekort aan automatiseringsmedewerkers helpen oplossen

Amersfoort, 21 juli 1999 - Om het grote tekort aan automatiseringsmedewerkers op MBO-niveau op korte termijn op te lossen, kunnen Regionale Opleidingen Centra (ROC.s) in augustus 1999 met een nieuwe opleiding tot ICT-medewerker starten. De kwalificatie is ontwikkeld is door ECABO, Landelijk Orgaan Beroepsonderwijs voor de economische, sociaal-juridische en beveiligingssector. Met de nieuwe opleiding kunnen de ROC's voldoen aan de grote vraag van onderwijsinstellingen en bedrijven in het MKB naar ICT-medewerkers die tevens een commerciële of administratieve functie vervullen. Ook kan worden voldaan aan de vraag naar computerassistenten op scholen en assistent-systeembeheerders binnen het bedrijfsleven. De opleiding duurt maximaal 3 jaar.

"Door het grote tekort aan arbeidskrachten op basisberoepsniveau wordt veel werk in de sector Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) nu vaak uitgevoerd door overgekwalificeerde en daardoor relatief dure systeembeheerders. Met deze opleiding kan de druk op deze functionarissen binnen organisaties worden verlaagd, waardoor zij meer aan hun eigenlijke werk toekomen. Doordat de opleiding ook duaal kan worden aangeboden, zijn de kandidaten snel beschikbaar voor het bedrijfsleven", zegt Hans Blankendaal, adviseur beroepsonderwijs van ECABO. Omdat de opleiding veel keuzemogelijkheden biedt, kunnen afgestudeerden veel verschillende functies vervullen.

ICT-medewerkers die deze nieuwe MBO-opleiding hebben gevolgd (een opleiding op niveau 2) kunnen worden ingezet bij het beheer van computerconfiguraties op de werkplek. Hun takenpakket bestaat onder andere uit het (de-)monteren, assembleren en gebruiksgereed maken van computerconfiguraties en het onderhouden ervan.

Opleiding versneld van start
Vanwege de grote vraag uit de markt is het mogelijk gemaakt deze nieuwe opleiding versneld aan te bieden. De opleiding kan al in augustus 1999 starten doordat elementen van bestaande opleidingen zijn samengevoegd met een aantal nieuwe deelkwalificaties. Voor deze nieuwe deelkwalificaties zal ECABO versneld onderwijsondersteunende materialen ontwikkelen, zodat al in het eerste schooljaar een begin met deze nieuwe onderdelen gemaakt kan worden.

ROC's die een CREBO-erkenning hebben voor het uitvoeren van automatiseringsopleidingen kunnen de opleiding per 1 augustus aanbieden. Wie de opleiding ook wil gaan geven maar hiervoor nog geen CREBO-erkenning heeft, zal tot augustus 2000 moeten wachten. De snelle invoering van deze opleiding is te danken aan een nauwe samenwerking tussen het Ministerie van OCenW, de BVE-Raad, ACOA (Adviescommissie Onderwijs-Arbeidsmarkt) en ECABO.

ECABO

ECABO is het Landelijk Orgaan Beroepsonderwijs voor de beroepscategorieën secretarieel, bedrijfsadministratief, commercieel, logistiek, automatisering, juridisch, informatiedienstverlening en beveiliging. Bij de ROC's volgen zo'n 75 duizend leerlingen een beroepsopleiding in de genoemde categorieën ECABO vervult een brugfunctie tussen het bedrijfsleven en het (middelbaar) beroepsonderwijs. De centrale doelstelling is een zo goed mogelijke aansluiting van het beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt. ECABO doet dit onder meer door de ontwikkeling en het onderhoud van de landelijke diploma-eisen voor MBO-opleidingen in de genoemde beroepscategorieën en door de zorg voor voldoende en kwalitatief verantwoorde praktijkleerplaatsen bij het bedrijfsleven. ECABO is gevestigd te Amersfoort en heeft momenteel 125 medewerkers.
................................................................

Noot voor redacties