Motorrijder mag zelf Verhoogde Rijvaardigheidscursus kiezen

Datum nieuwsfeit: 21-07-1999

Minister doet uitspraak over Verhoogde Rijvaardigheidscursussen motorrijders

Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat heeft een definitief standpunt ingenomen ten opzichte van het verzorgen van voortgezette rijopleidingen, waardoor motorrijders zelf een keus kunnen blijven maken bij welke organisatie zij een verhoogde rijvaardigheidscursus kunnen volgen.

Een aantal organisaties, waaronder het Verbond van Verzekeraars, de MAG, het LOOT, het VVCR, de Vereniging Verkeersslachtoffers en de NVVM maakten bezwaar tegen een (dure) op de rijschoolbranche afgestemde regeling met een mogelijke wettelijke verplichting, waar KNMV en BOVAG voorstander van waren. Vervolgcursussen zouden dan vrijwel uitsluitend nog mogen worden verzorgd door (commercieel) ingestelde rijschoolhouders. Het merendeel van alle vervolgcursussen voor motorrijders zou dan tot het verleden behoren.

Het Verbond van Verzekeraars en de Nederlandse Vereniging voor Verhoogde Motorrijvaardigheid (NVVM) komen met een vrijwillige kwaliteitsborging voor instructeurs die voortgezette rijopleidingen verzorgen, waardoor de cursussen betaalbaar blijven en motorrijders nog meer worden gestimuleerd om aan dergelijke vervolgcursussen deel te nemen door te behalen premiekortingen bij verzekeringsmaatschappijen na het volgen van een cursusdag Verhoogde Rijvaardigheid.

Verdere informatie: NVVM, telefoon (0316) 34 24 80.

e-mail: (info@nvvm.com)