In 1998 kwamen 5000 nieuwe producten voor de Mac op de markt

Voor de wereldwijde markt

Mac populair bij ontwikkelaars op Macworld Expo

5000 hardware- en softwareproducten voor de Macintosh aangekondigd in één jaar

Bunnik, 21 juli 1999 ­ Als bewijs van het niet-aflatende enthousiasme voor het Macintosh® platform, heeft Apple bekendgemaakt dat er in het afgelopen jaar bijna 5000 nieuwe software- en hardwareproducten voor de Macintosh zijn aangekondigd. Dit ongekend grote aantal nieuwe producten omvat spelprogramma's, toepassingsprogramma's en randapparatuur voor zowel thuisgebruikers als professionele gebruikers.

"Nu Apple zich opnieuw een vooraanstaande positie heeft verworven op de consumentenmarkt, zien software- en hardware-ontwikkelaars in dat het ontwikkelen van producten voor de Macintosh big business is," aldus Clent Richardson, Apple's vice-president van Developer Relations. "Het resultaat van deze hernieuwde belangstelling is een grote hoeveelheid producten van topkwaliteit."

In één jaar tijd hebben software-ontwikkelaars 3935 nieuwe programmatitels voor het Macintosh platform aangekondigd. Hardwarefabrikanten hebben, gestimuleerd door de ondersteuning die de iMac en de Power Macintosh® G3-computers bieden voor USB (Universal Serial Bus), ruim duizend nieuwe producten ontwikkeld, variërend van opslagapparatuur, printers, scanners en camera's tot spelcontrollers.

Ontwikkelaars die op Macworld nieuwe programmatuur voor de Macintosh introduceren zijn: Blizzard Entertainment, Bungie Software, Canto Software, Casady & Greene Inc., Chancery Software Ltd., Corel Corp., Disney Interactive, Electronic Arts, IBM, Microsoft Corp., Sierra Studios en Wolfram Research Inc.

"Nu de nieuwe generatie Apple computers een doorslaand succes is, zijn er ontzettend veel mensen die voor het eerst computerspelletjes spelen op het Macintosh platform," verklaart Alexander Seropian, CEO van Bungie Software. "Om deze nieuwe gebruikers welkom te heten op het Macintosh platform, introduceert Bungie Software de Mac Action Sack, een verzameling games die stuk voor stuk al jarenlang toppers zijn onder de Macintosh games."

Daarnaast beleven 40 nieuwe FireWire-apparaten en 37 USB-apparaten deze week op Macworld Expo hun primeur, wat nog eens onderstreept hoe breed het Macintosh platform wordt ondersteund in de computerindustrie. Ontwikkelaars die nieuwe apparatuur voor de Macintosh introduceren zijn: Archos Inc., Canon Computer Systems Inc., Epson America Inc., Eskape Labs, Fujitsu Computer Products of America, Interex Inc., Iomega Corp., Keyspan, een divisie van InnoSys Inc., Kodak, MacTell Corp., Microsoft Corp., NEC, Orange Micro Inc., Starmatix, Tecmar Technologies Inc., 3Com Corp., UMAX, Visioneer, VST Technologies Inc. en Wacom Technology Corp.

"De levering van printers voor de Macintosh is een ongelofelijk success geweest voor Epson," aldus Dan Crane, vice-president van marketing bij Epson. "Epson leverde als eerste een speciaal op de iMac afgestemde USB-printer en met de introductie van de EPSON Stylus® Scan 2000 en de EPSON Stylus® Scan 2500 lopen we voorop met een nieuwe generatie alles-in-één randapparatuur voor de Macintosh."

Met de nieuwe apparatuur en programmatuur die op Macworld Expo wordt geïntroduceerd meegerekend, komt het totale aantal producten voor het Mac® platform op 13.100. Een volledige lijst van alle producten is beschikbaar in de Macintosh Products Guide op www.apple.com/guide.

© 1999 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden Apple, het Apple logo, FireWire , Mac, Macintosh en Power Macintosh zijn gedeponeerde handelsmerken van Apple Computer, Inc. iMac is een handelsmerk van Apple Computer, Inc. Andere bedrijfs- en productnamen die worden genoemd kunnen handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars, en worden bij deze erkend.

Apple
Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie ­ de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple Computer: www.apple.com Voor informatie over Apple Computer Benelux: www.apple.nl Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: www.apple.com/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 62