Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

'Sluiting vliegveld Rotterdam slecht voor milieu'

Datum nieuwsfeit: 21-07-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers

Persbericht
Schiphol, woensdag 21 juli 1999

Sluiting vliegveld Rotterdam slecht voor milieu
------------------------------------------------------------------- Het Platform voor de Nederlandse Luchtvaart (PNL) heeft met verbazing kennis genomen van het besluit van minister Netelenbos om het vliegveld van Rotterdam van 23.00 tot 07.00 te sluiten. Voorzitter Benno Baksteen: "De besluiten over luchtvaart worden steeds chaotischer. Dat lawaaïge vliegtuigen ´s nachts geweerd worden is begrijpelijk en verstandig. Dat moderne vliegtuigen, die een paar kilometer buiten het hek van het vliegveld al niet meer geluid produceren dan een auto in de straat, en die voorzien in de eigen regionale behoefte aan zaken- of vakantievervoer, niet meer in de eigen regio mogen landen of vertrekken, is moeilijk uit te leggen. Bovendien kan Rotterdam Airport nu in veel gevallen niet meer als uitwijkluchthaven voor Schiphol worden gepland, want nadelig is voor het milieu. "

De ene na de andere beperkende maatregel wordt op de luchtvaart afgevuurd. Schiphol wordt bedreigd met baansluiting, Rotterdam wordt gedeeltelijk gesloten, Maastricht heeft geen tweede baan gekregen, de (goedgekeurde!) baanverlenging van Groningen wordt geblokkeerd en op kleinere vliegvelden als Teuge en Midden-Zeeland wordt het vliegen haast onmogelijk gemaakt in een chaos van maatregelen zonder overleg. Het wordt hoog tijd voor visie en bezinning. Luchtvaart is een onmisbaar onderdeel van de moderne samenleving en moet niet naar buurlanden verbannen worden. Sluiting van Rotterdam wegens geluidsoverlast is een ondoordachte maatregel en een veel te snelle knieval voor actiegroepen die tegen luchtvaart ageren. Beperking van geluidsoverlast heeft tot op heden - paradoxaal genoeg - alleen maar geleid tot toename van het aantal klachten. Fundamenteel onderzoek is hier veel meer nodig dan een oppervlakkig en schadelijk besluit. Schadelijk voor reizigers uit de regio, want een aantal vakantiegangers zal niet meer uit de eigen regio kunnen vertrekken en dus naar Brussel of Schiphol moeten reizen, en schadelijk voor het milieu. In veel gevallen zullen vliegtuigen met bestemming Schiphol nu meer brandstof moeten meenemen omdat uitwijkhavens als Brussel of Dusseldorf verder weg liggen dan Rotterdam. Het meenemen van die extra brandstof leidt tot een hoger startgewicht, en dat weer tot extra brandstof gebruik. Dat kan oplopen tot 500 liter per vlucht


------------------------------------------------------------------

Voor meer informatie:

Benno Baksteen 035 - 525 0749 of 06 - 53 2626 98

voorzitter

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie