Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Volkswagen brengt eerste drie-liter diesel-auto ter wereld

Datum nieuwsfeit: 22-07-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

De Volkswagen 3 liter-Lupo

(22 Juli 1999)

PERSBERICHT:

Het is zover: Volkswagen brengt de eerste drie-liter productie-auto ter wereld op de markt, de 3 liter-Lupo. Aan de buitenzijde is hij op het eerste gezicht praktisch identiek aan de bekende Lupo, maar toch begint hiermee een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de automobiel. De 3 liter-Lupo neemt - zoals zijn naam al zegt - genoegen met minder dan drie liter dieselolie per 100 kilometer. Toch is het een volwaardige auto: met vier zitplaatsen, met volwassen prestaties, met een hoog comfort, en met alle veiligheidsdetails waarover een moderne auto moet beschikken.

De 3 liter-Lupo is de zuinigste productie-auto ter wereld - en de milieuvriendelijkste: een laag verbruik betekent ook lage emissies. Deze Lupo is de intelligentste manier om individueel mobiel te zijn. En met volop rijplezier: verschijning, acceleratie, topsnelheid, besturing, rijeigenschappen, bediening en uitrusting zijn van een hoog niveau. De 3 liter-Lupo is in elk opzicht een volwaardige auto, maar dan wel een met bijzonder lage brandstofkosten. En daarvan heeft de bestuurder elke dag plezier: besparen zonder nadelen.

Voor het sensationele verbruik van slechts 2,99 1/100 km volgens de 93/1 16/EGS 1-norm trokken de Volkswagen-ingenieurs alle registers van de modernste autotechniek open. De 3 liter-Lupo wordt aangedreven voor een volledig nieuwe 1,2 liter driecilinder TDI-motor, met een vermogen van 45 kW/61 pk. Deze is gecombineerd met een nieuwe directe versnellingsbak en met een stop-start-systeem. De 3 liter-Lupo beschikt over een in talrijke details nieuw ontwikkeld onderstel, met vele lichtmetalen componenten. En hij beschikt over een eveneens verregaand nieuwe, bijzonder lichte, maar toch solide en veilige carrosserie met een lagere luchtweerstand.

Ten opzichte van de even krachtige Lupo SDI met 1,7 liter atmosferische, direct ingespoten dieselmotor van 44 kW/60 pk (die overigens reeds officieel was erkend als een van de weinige 5-liter auto's) daalt het verbruik bij de 3 liter-Lupo met 1,4 1/100 km - dat wil zeggen: met nogmaals ruim 30 procent.
De reductie van de rijweerstanden heeft hierin een aandeel van circa 20 procent, het lagere gewicht zorgt voor een reductie van nogmaals 20 procent. Bij dit sensationeel lage verbruik speelt de motor in combinatie met de directe versnellingsbak en stop-start-systeem de hoofdrol: de aandrijving zorgt met 60 procent voor het leeuwendeel van de verbruiksreductie.

Het principe van de Turbodiesel met Directe Inspuiting (TDI), waarbij het Volkswagen-concern een van de pioniers was, is in de 3 liter-Lupo tot een nieuw hoogtepunt gebracht. Directe inspuiting, pompverstuiver-systeem, laadluchtkoeler, uitlaatgasturbo met variabele turbinegeometrie, maar ook talrijke maatregelen voor reductie van de interne motorwrijving verhogen het rendement tot circa 40 procent - dat is wereldwijd toonaangevend op het gebied van personenautomotoren. Een balansas dempt de sterkere motortrillingen die kenmerkend zijn voor een driecilindermotor ten opzichte van een viercilinder. Een voor- en een hoofd-katalysator, alsmede uitlaatgasterugvoer houden de emissies van schadelijke uitlaatgassen op het allerlaagste niveau.

Al even sensationeel als de motor is de directe versnellingsbak. Elektronisch intelligent combineert hij het comfort van een automaat, met het plezier van een sportieve Tiptronic, en het hoge rendement van een normale handgeschakelde vijfversnellingsbak. In de 'Economy'-stand voorkomt het stop-start-systeem onnodig draaien van de motor bij stilstaande auto. Bovendien ontkoppelt hij automatisch bij gas-loslaten, zodat de auto met stationair draaiende motor uitrolt.

Talrijke elementen van het onderstel zijn bij de 3 liter-Lupo gemaakt van lichtmetaal in plaats van staal. Dit geldt ook voor de carrosserie: portieren, motorklep, achterklep en spatschermen zijn vervaardigd uit aluminium; het binnendeel van de achterklep zelfs uit het nog lichtere magnesium. Het ledig gewicht daalde met 152 kg tot 803 kg. Speciale banden op gesmede lichtmetalen velgen (155/65 R 14) reduceren bovendien de rolweerstand.

Ten opzichte van de standaard Lupo verraden kleinere luchtinlaten voor de koellucht, verder naar onderen doorgetrokken dorpels, spoilers bij de achterwielen, de nagenoeg vlakke bodemplaat en de aan de bovenzijde verlengde achterklep de uitgebreide aandacht voor aërodynamische details. De CW-waarde daalde van 0,32 naar 0,29; een recordwaarde in deze kleine klasse. De dragende onderbouw is verzinkt en eveneens qua gewicht geoptimaliseerd. Volkswagen geeft ook op de drie-liter-Lupo twaalfjaar garantie tegen doorroesten van binnenuit.

Wat betreft torsiestijfheid, maar vooral op veiligheidsgebied bereikt de 3 liter-Lupo dezelfde toonaangevende waarden als het basismodel. De standaarduitrusting omvat full-size airbags voor bestuurder en voorpassagier, open hoofdsteunen op alle vier de zitplaatsen, gordelspanners, spankrachtbegrenzers, en flankbescherming in de portieren. Zij-airbags zijn in voorbereiding.

Ook wat betreft de uitvoering van het interieur is de 3 liter-Lupo alles behalve een karige micro-auto: de lichtmetalen portieren voelen solide aan, ze vallen met een stevige 'kloenk' in het slot. De stoelen zijn met dezelfde hoogwaardige stof bekleed, als die van de nobelste Lupo. Het vlot gestileerde instrumentenpaneel omvat naast snelheidsmeter, toerenteller, tankinhoudsmeter en klok, ook een boordcomputer - die ook het actuele en het gemiddelde verbruik toont. Bijzonder fraai is het sportief-elegante driespaaks stuurwiel met aangenaam dikke, zachte krans. De kern hiervan is een opvallend lichte magnesium ring.

Met de 3 liter-Lupo speelt Volkswagen in op de uitdagingen van het volgende millennium. Hij zou trendsetter kunnen worden voor kopers die bewust kiezen voor verantwoorde, individuele mobiliteit - en die genieten van de innovatieve techniek. Kopers die tegelijkertijd een auto zoeken die volwaardig is op het gebied van interieurruimte, prestaties, comfort en vooral veiligheid.

Daarnaast biedt hij rijplezier zonder schuldgevoel: niet alleen met de topsnelheid van 165 km/h en de acceleratie van 0-100 km/h in 14,5 sec., maar ook met zijn bijlage toeren reeds krachtige motor, met zijn royale uitrusting, en zelfs bij het tanken. Het verbruik zal na de inrij- en kennismakingsperiode in de praktijk variëren tussen 2,5 en 3,5 1/100 km. De 34-liter tank maakt daarmee een actieradius van meer dan 1000 kilometer mogelijk! Honderd kilometer rijden kost bij de huidige dieselolieprijs zo'n vieren een halve gulden - oftewel ruim een gulden per inzittende!

Voor automobilisten die het milieu een warm hart toedragen is niet alleen het lage verbruik en de geringe emissies van belang, maar ook de 'balans' over het gehele autoleven. Het totale energieverbruik is slechts half zo hoog als bij een vergelijkbare conventionele auto; daarmee wordt ook de C02-emissie (kooldioxide) gehalveerd. De emissie van onverbrande koolwaterstoffen (HC) daalt zelfs tot een kwart.

De bijzonder innovatieve 3 liter-Lupo wordt gebouwd in Wolfsburg. De karakters 'DI' zijn overigens groen, zodat het ecologische voordeel ook aan de buitenkant direct zichtbaar is. De moderne productie is bijzonder flexibel: deze kan snel reageren op de reactie van de markt. Vanaf de herfst van dit jaar zijn naar wens, tegen meerprijs, bovendien zij-airbags verkrijgbaar. Voor meer comfort kunnen kopers dan ook kiezen voor elektrische stuurbekrachtiging, schuifdak, navigatiesysteem en airconditioning.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie