Steeds meer Nederlanders aan de ijsbergsla

Datum nieuwsfeit: 22-07-1999
TuinbouwNet

Steeds meer Nederlanders aan de ijsbergsla

De populariteit van ijsbergsla groeit sterk in Nederland. Het aantal huishoudens dat deze slasoort kocht is in drie jaar tijd gestegen van 21 naar 38 procent. Dat blijkt uit een marktonderzoek dat het Productschap Tuinbouw (PT) heeft laten uitvoeren. Hierbij zijn de cijfers van dit jaar vergeleken met het eerste kwartaal van 1996.

Ook broccoli en tomaten mogen zich verheugen in een sterk groeiende belangstelling. Maar zelfs de vertrouwde bloemkool wint nog steeds terrein. In het eerste kwartaal van 1999 kocht 57 procent van de Nederlandse consumenten bloemkool: een groei van 8 procent vergeleken met 1996.

Tegenover de stijgers staan de dalers. De verkoop van witlof is het sterkst teruggelopen. Deze groente was duur als gevolg van de wateroverlast van vorig jaar en de vroeg invallende vorst. Het aantal gezinnen dat witlof kocht, is gedaald van 69 naar 59 procent. Andere producten die minder gekocht werden, zijn rode kool, witte kool en zuurkool. In het eerste kwartaal van 1999 was de Nederlandse productie van deze groenten kleiner dan in dezelfde periode in voorgaande jaren.

Bij het fruit is ook een verschuiving te zien, namelijk in de richting van de duurdere fruitsoorten. Vooral aardbeien zijn meer in trek vergeleken met drie jaar geleden. Dit komt onder andere door het slechte weer in het begin van 1996, waardoor het internationale aanbod klein was. Daarnaast exporteert Spanje steeds meer aardbeien.

Een andere sterke stijger zijn druiven. Toch zijn appels nog steeds de meest populaire fruitsoort: bijna 82 procent van de Nederlandse gezinnen heeft begin van dit jaar appelen gekocht.

Het PT laat dit jaar de aankopen van groenten en fruit per kwartaal registreren. In het najaar verschijnt een rapport met de bevindingen van het eerste halfjaar.