FENIT komt met IT-Scan voor bedrijfsleven

Datum nieuwsfeit: 22-07-1999

FENIT komt met IT-Scan voor bedrijfsleven

Woerden, 20 juni 1999

De Federatie van Nederlandse ondernemingen in de Informatietechnologie (FENIT) start nog deze zomer met de ontwikkeling van een IT-Scan voor bedrijven. Met de FENIT IT-Scan kunnen ondernemingen snel inzicht krijgen in hun gebruik van informatietechnologie (IT) en hun positie ten opzichte van de eigen bedrijfstak (benchmarking). De ontwikkeling van de IT-Scan zal door onderzoeksbureau EIM worden uitgevoerd.

De FENIT IT-Scan is een instrument, waarmee bedrijven aan de hand van een vragenlijst kunnen bepalen tot welk IT-gebruikersprofiel zij behoren ten opzichte van hun sector- of branchegenoten. Dit gebeurt door een korte vragenlijst over het huidig en toekomstig gebruik. Op basis van de uitkomst valt een bedrijf in een van de drie IT-profielen: minimalisten, consolidanten of doorgroeiers.
Doel van de IT-Scan is de ondernemingen op het spoor te zetten van IT-toepassingen die tot concrete resultaatverbetering kunnen leiden. Daarnaast krijgt een bedrijf zicht op de eigen 'migratiepotentie': de mogelijkheid te 'migreren' van het ene IT-gebruikersprofiel naar het andere.
Natuurlijk ziet FENIT in de IT-Scan ook een middel om de bewustwording rond IT-toepassingen bij het Nederlandse bedrijfsleven te verhogen.

Door de relatieve positie ten opzichte van branchegenoten als kader te nemen, kunnen de sectorspecifieke kernprocessen van de bedrijfsvoering optimaal meewegen. De FENIT IT-Scan zal per sector daarom een verschillende invulling kennen. Tijdens de ontwikkelfase zullen daarom per sector minimaal 200 bedrijven in een vooronderzoek worden geanalyseerd.

De IT-Scan zal deze zomer worden ontwikkeld en moet dit najaar operationeel zijn. FENIT zal op korte termijn in overleg treden met andere organisaties om de IT-Scan zo breed mogelijk uit te zetten. Daarbij zal ook de overheid worden benaderd voor mogelijke samenwerking in het vervolgtraject.

Onderzoeksbureau EIM doet onderzoek naar sociaal-economische en bedrijfseconomische onderwerpen voor en over alle sectoren van het Nederlandse bedrijfsleven.

=================================================
Noot aan de redactie (